Te gast in de aflevering is Jeroen de Ridder. De Ridder is mede-auteur van het boek Doen, Durven Of De Waarheid: Democratie In Digitale Tijden. In het boek vertellen de jonge wetenschappers wat we écht weten over politieke misinformatie op internet en sociale media.
Ook te gast is politicoloog Kristof Jacobs. Vooraf spraken we met Jacobs over hoe grote bedrijven als Facebook onze data verzamelen en hoe politici daar vervolgens (mis)bruik van maken. Een gesprek over Obamagate, microtargeting en online en offline filterbubbles. Lees het interview.
Met die microtargeting zetten partijen de stap van adverteren voor een groot publiek, naar beïnvloeding van individuen. Ons onderzoeksjournalistieke platform Argos, van NPO Radio 1, dook samen met De Groene Amsterdammer in de wereld van politieke targeting. Voormalig campagnestrateeg voor de VVD Mark Thiessen vertelt hoe zij proberen zo hard mogelijk te werken binnen de regels van het spel. "Maar online zijn er geen regels. Het is frustrerend om te zien hoe concurrenten je voorbijschieten." De long-read lees je hier. Tips over online targeting door politieke partijen en overheid? Mail Argos.
Meer weten over hoe Facebook werkt voor Trump? Het Amerikaanse The Atlantic schreef over hoe Trump won mede dankzij de advertentie-machinerie van het sociale platform. En hoe hij op het punt staat het opnieuw te doen. Lees verder (Engels).
Beïnvloeding in de politiek gebeurt niet alleen doordat partijen burgers willen overhalen, maar ook door lobby's die de politiek willen beïnvloeden. Tom-Jan Meeus, te gast deze aflevering, schreef begin juni in NRC over een advocatenlobby die letterlijk de wet voorschreef aan de Tweede Kamer. Toen die Kamer aanpassingen van de wet wilde, belde een advocat Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf op: "Een advocaat klaagde dat ik ‘ondemocratisch’ was! Ik wilde de wet als Kamerlid ‘verminken’!" Het bleek niet de enige beïnvloeding van de advocatenlobby.
In de aflevering komt ook nepnieuws als thema aan de orde. Maar hoe komen we eigenlijk aan die term? Historici vonden kranten van tweehonderd jaar oud waarin al gesproken wordt over de verspreiding van fake news. Maar journalist Craig Silverman heeft wel bijgedragen aan het populariseren van de term. Zeker sinds Trump de term in de mond heeft genomen, is het niet meer weg te denken uit het publieke debat. Silverman baalt nu enorm van zijn bijdrage aan het populariseren van de term: "De term fake news werd ooit gebruikt om heel gericht onwaarheden om mensen te manipuleren aan te kaarten. En een paar jaar later ondermijnt het juist de legitieme media." Medialogica sprake met de Canadese journalist.