Op het voortgezet onderwijs gaat dat anders, waar leerlingen zelfstandiger moeten zijn, steeds weer andere docenten voor zich hebben en waar het leven buiten school meer invloed krijgt. Ronald Verschuren is directeur van onder meer het 2College Cobbenhagenmavo. In die zoektocht naar de ideale vorm van onderwijs kwam hij in aanraking met de TS. “Van de leerlingen op de 2College Cobbenhagenmavo heeft ongeveer tachtig procent een niet-westerse achtergrond. TS heeft oog voor de verschillende culturen, die je als docent niet kunt ontkennen.”
Een voorbeeld. Om leerlingen te bereiken, hoef je geen straattaal te spreken, maar je moet wel weten hoe het werkt in de straatcultuur. "Je wil iemand die straatgedrag mee naar school neemt, niet aanspreken in een grote groep," zegt Verschuren. "Dan wordt iemand opstandig omdat hij of zij een bepaalde positie in die groep heeft. Je spreekt zo iemand alleen aan, op de gang."
Ook grijpt men vaak naar regels als iets niet goed gaat. Terwijl regels alleen maar tijdelijke winst opleveren. "Je creëert er geen prettige leersituatie mee," zegt Verschuren. "Ik heb als test wel eens geprobeerd iedereen precies volgens de regels te laten werken. Dat kan niemand volhouden, omdat er altijd uitzonderingen zijn. Dat is menselijk. Een docent kan als streng ervaren worden zonder dat hij of zij consequenties oplegt, omdat hij of zij het natuurlijk overwicht heeft en duidelijk is.”