In het kader van kennisuitwisseling bezocht Marielle Reneman tien jaar geleden, toen als locatiemanager van Vensterscholen in Groningen, de Belgische stad Gent. Daar hoorde ze over een persoon die werkzaam is op een school en een brug slaat tussen school, thuis, de wijk en diverse organisaties die zijn gericht op zorg en talentontwikkeling; een zogenoemde brugfunctionaris. Reneman was diep onder de indruk.
Ze erkende het probleem dat de thuissituatie van grote invloed is op de schoolprestaties en dat het daarom van groot belang is dat je ook ouders betrekt. Reneman: “In Gent zag ik hoe makkelijk het was om via school de ouders te bereiken. Want immers, alle ouders willen graag het beste voor hun kind.”
Reneman ziet hoe moeilijk wijkteams en ggz-teams contact krijgen met ouders in wijken waar armoede aan de orde van de dag is. "Wat ik bijzonder vind aan de brugfunctionaris is dat het niet alleen gaat om zorg bieden, maar dat de functionaris ook talenten van kinderen ziet en daarover met ouders in gesprek gaat om ze te wijzen op mogelijkheden zoals financiële ondersteuning voor muziek- of sportles.”
Daarom besloot Reneman dat Groningen ook zo’n project nodig had. Basisscholen in zwakke wijken, waar relatief veel armoede heerst, kregen geld om een eigen brugfunctionaris in dienst te nemen. Binnen tien jaar groeide het uit tot een succesvol project met 21 functionarissen werkzaam op zestien scholen.