Na een succesvol pilotprogramma in het schooljaar van 20/21, bieden we - samen met Stichting LeerKRACHT - ook in het schooljaar 21/22 een dagprogramma aan speciaal voor scholen (PO en VO). Deze dag gaat het hele team - van congiërge tot bestuurder - het gesprek aan over hoe de betreffende school een kansengelijkere school kan worden. Fragmenten en thema's uit de serie Klassen vormen hiervoor het startpunt.
Hoe biedt je kansen aan elk kind? Waar loop je tegenaan als docent? Als IB’er, of als schoolleider? En wat zijn mogelijke oplossingen binnen de school? Wat heb je daarbij van jezelf en de ander nodig? Hoe ga je dat samen aanpakken?
In voorgesprekken met de schoolleider(s) wordt het programma aangepast naar de wensen van de specifieke school. Op de dag zelf gaat het gehele team aan de slag met het thema kansenongelijkheid, wat de school al doet en waar nog kansen liggen. De kennis die we hebben opgedaan tijdens het impacttraject van klassen-traject vormt hierbij de basis; kennis, ervaringen en interventies die bewezen effectief zijn om kansengelijkheid te verminderen. Tenslotte worden er met het hele team ambities gesteld voor de toekomst, een plan van aanpak gemaakt en acties benoemd waarmee het team morgen al kan beginnen.
De Klassen scholendag is gelijk een kennismaking met het werken in een continue verbetercultuur, aangezien wij geloven dat het programma enkel duurzame resultaten kan opleveren als kansengelijkheid op regelmatige basis op de agenda blijft staan en het gehele team samenwerkt aan de opgestelde doelen. De scholendag is daarmee een intensieve studiedag waarin je echt aan de slag moet gaan met het thema, vooraf, tijdens en na de sessie zelf. Een investering, maar dit levert wel een gedragen ambitie op om kansenongelijkheid structureel aan te pakken in de gehele school.