Op het Liemers College waren al eerder combinatieklassen gehad, en daar werd ook al wel gedifferentieerd, maar nu worden docenten gedwongen te differentiëren. Deze opzet is niet geschikt voor iedere leerling, volgens Pondman. Een echte gymnasiumleerling is gebaat bij gymnasium-onderwijs, en een kb mavoleerling breed onderwijs bieden, is ook lastig. "Ze zijn van harte welkom, maar er is geen stap terug. Dus voor een leerling die het niet redt, is het zuur want ze kunnen niet op de mavo blijven."
Wat Pondman betreft gaat de school binnen korte tijd naar een driejarige brugklas. In ieder geval voor havo en vwo. Voor mavo is het lastiger, omdat zij al in hun derde jaar beginnen met toewerken naar de eindexamens. Wat Pondman in alle brede brugklasonderzoeken nog mist, en waar ze op gebrand is de komende jaren zelf te doen, is het monitoren van uitkomsten.
“Wat is nou die effectiviteit van de brede brugklas? Daar wordt nog te weinig onderzoek naar gedaan hier in Nederland. Je ziet in het buitenland wel dat het effect heeft, maar er zijn weinig scholen die het monitoren. Ik ben dringend op zoek naar onderzoekers die hier iets over konden vertellen, want je wilt toch dat mensen hoger uitstromen. Maar het eerste brede brugklasjaar, dat nu ten einde loopt, is de school heel goed bevallen.
Pondman: “Het voelt als pionieren. Het was een uitdagend jaar, maar breder instappen geeft leerlingen de lucht om op je eigen tempo uit te vinden waar ze staan en wat ze willen.''