No man is an island, schreef de dichter John Donne. Het gedicht dateert uit de zeventiende eeuw, maar is nog altijd relevant. Zonder gemeenschap ben je nergens. En in een wijk waar veel families wonen, is de school een belangrijke plek voor de gemeenschap. Waarom zou je de school dan alleen als plek voor onderwijs zien, en niet als belangrijke schakel in het bijeenhouden van die gemeenschap?
Een veilige en stimulerende leeromgeving, waarin ieder kind de kans krijgt zich te ontwikkelen tot de beste versie van zichzelf, is per slot van rekening gebaat bij een prettige thuisomgeving en ouders die tijd en ruimte hebben om er hun kinderen te helpen.
In Amsterdam krijgen tien scholen steun en subsidie vanuit de gemeente om als leer- en samenkomstplek voor kinderen en ouders te fungeren. Elke school vult dit op haar eigen manier in. Alles om kinderen optimaal voor te bereiden op de toekomst door hun leefomgeving binnen en buiten de school meer op elkaar af te stemmen. Deze aanpak, ging eind 2019 onder de naam Amsterdamse Familie School van start en wordt onderzocht door de HvA en de UvA.