150 jaar nadat hij verdreven is, keert de wolf terug in de Nederlandse natuur. Maar die terugkeer begint met een valse start. In 2013 wordt middenin de polder, in Luttelgeest, een dode wolf gevonden. Een wolf die hier zelf naartoe is komen lopen, verkondigen deskundigen. Drie maanden later blijkt het toch anders in elkaar te steken: het dode dier is vanuit Oost-Europa naar de polder gebracht en daar in de berm neergelegd, waarschijnlijk als grap. Hoe kon het maanden duren voordat de doodsoorzaak van het dier duidelijk werd? Wat het onderzoek niet ten goede komt, blijkt achteraf, is dat achter de schermen verschillende organisaties met elkaar in de clinch liggen over wie met de eer van de eerste wolf mag pronken.
In 2015 is het dan echt zover. De Duitse ‘wandelwolf’ wordt door verschillende mensen gefilmd en gefotografeerd, terwijl hij in de buurt van het Drentse dorpje Noord-Sleen loopt. Lokale en nationale verslaggevers haasten zich naar het dorpje. De inwoners van het nabijgelegen Zweeloo protesteren. Zij stellen namelijk dat de eerste foto gemaakt is binnen hún dorpsgrenzen, en dat de primeur van de Nederlandse wolf hen toebehoort.
De beeldvorming rondom de wolf kantelt in het voorjaar van 2020. In Brabant en Gelderland laat een wolf een spoor van dode schapen achter. Beveiligingscamera’s leggen het roofdier vast, terwijl hij zijn tanden in het ene na het andere weerloze schaap zet. Tegen de zin in van ecologen, die vinden dat de wolf gewoon natuurlijk verdrag vertoont, krijgt het dier in media al snel het predikaat ‘killerwolf’ en ‘probleemwolf’. Ongeruste schapenboeren halen opgelucht adem wanneer de wolf doorreist naar België, waar hij de naam ‘Billy’ krijgt. Uiteindelijk wordt het dier in Frankrijk neergeschoten.