Urban popular culture; dat zijn de drie belangrijkste woorden in dit verhaal. Niet alleen omdat Francio Guadeloupe, antropoloog aan het KITLV-KNAW en de Universiteit van Amsterdam, daar al tientallen jaren onderzoek naar doet, vooral omdat ze over een paar generaties ervoor zullen zorgen dat je huidskleur of etniciteit niet meer in grote mate bepaalt of je voor Nederlands wordt aangezien. “Niet dat iedereen elkaar dan opeens aardig vindt,” zegt Guadeloupe. “Het zal nooit een shangri-la van harmonie worden, maar steeds minder mensen zullen vragen: ‘Waar kom je vandaan?’ Het is eerder: ‘Ik mag je nog steeds niet, maar je bent tenminste van hier’.”
Stedelijke populaire cultuur dus. Cultuur die voortkomt uit de wijken in steden en die zich in een aantal generaties als een olievlek over het land uitbreidt. Ter illustratie: Hiphop ontstond in de jaren zeventig in The Bronx in New York in de VS, waar een conservatieve wind waaide en tegelijkertijd een economische crisis woedde. De muziekstroming, die een stem gaf aan een lagere sociale klasse, heeft zich in pak ‘m beet dertig jaar vanuit de underground opgewerkt naar de meest populaire muziekstroming in de hitlijsten.
Hieronder zie je een van de eerste hiphop-platen, waarin veel facetten van de urban popular culture alsmede de veerlzijdigheid van de deelnemers te zien zijn.