M’charek was eigenlijk opgelucht dat zwarte piet niet onmiddellijk, in 2011, werd afgeschaft. Op deze manier hadden we de tijd om het debat voeren. Het nodigt uit na te denken over slavernijgeschiedenis en kolonialisme. Over hoe het is om samen te leven als je verschillende achtergronden en ervaringen hebt in een samenleving.
“De enorme inzet van Kick Out Zwarte Piet is niet vanwege de kleinzerigheid van een kleine groep die zich druk maakt om slavernij. Dit gaat over iets wat tot op het bot in onze samenleving is ingebed. Een geschiedenis die hier is, en die je ziet als je bijvoorbeeld door Amsterdam loopt, de rijkdommen die gemaakt zijn en de verbeeldingen van die rijkdommen. Die koloniale geschiedenis heeft nog steeds zijn rol en impact, in de taal en in andere dingen. Als je die geschiedenis serieus neemt, kun je niet alleen nog maar spreken van die prachtige Gouden Eeuw.”
“De zwarte piet-discussie, hoe verschrikkelijk die ook kan zijn, wijst ons op de doorwerking van de geschiedenis en het structurele karakter van racisme. En nogmaals, het gaat hierbij niet om persoonlijke gevoelens maar om diepgewortelde ongelijkheid, bijvoorbeeld in onze instituties zoals etnisch profileren bij de politie of Belastingdienst. Want daarmee zeg je dat bepaalde mensen, met een bepaald soort achtergrond, eerder geneigd zijn tot crimineel gedrag. Dat is puur racisme, door instituties waar we op vertrouwen als burger, waar we aan meebetalen. We stemmen op politici die deze instanties in stand houden. Als instituties structureel ongelijkheid produceren, dan is het klaar. Dan hoef ik de politieagent niet meer te respecteren en hoef ik een belastingambtenaar echt niet meer fatsoenlijk te woord te staan.”