Na een parade door Antwerpen stond Kwatta, een werk van kunstenaar Raul Balai (in samenwerking met Sokl en Collectif Fair-Part) uiteindelijk op een lege sokkel. Een sokkel waar ooit een standbeeld van Koning Leopold stond, de Belgische koning die zich in Congo schuldig maakte aan genocide
Sinds de politiemoord op George Floyd en de wereldwijde protesten onder de vlag van Black Lives Matter zijn dit soort koloniale standbeelden onderwerp van gesprek. In Bristol werd een standbeeld van Edward Colston in de plomp gegooid, een ander standbeeld van Leopold in Antwerpen werd beklad en uiteindelijk weggehaald en in de VS werd een standbeeld van Columbus een kopje kleiner gemaakt. Wat voor de één een zeeheld en ontdekkingsreiziger is, is voor de ander een slavenhandelaar en koloniaal. In Nederland nemen studenten van de UvA straatnamen en andere overblijfselen uit de koloniale geschiedenis onder de loep.
Balai geeft een kunstzinnige draai aan zulk protest. “Kunst maken is een manier om om te gaan met je omgeving,” zegt hij aan de telefoon. “In die zin is het een manier van terugspreken, je publiek meenemen in een verhaal, op een andere manier laten kijken naar zaken die als vanzelfsprekend worden geïnterpreteerd. Niet alleen om de ogen te openen, of bewustwording te creëren maar ook mogelijkheden te bieden om jezelf andere toekomsten voor te stellen.”