In haar film Ons Moederland keek Shamira Raphaëla het monster dat racisme heet recht in de ogen. In de keuken van nationaal-socialist Constant Kusters zag ze hoe hij, naast een uitgesproken racist, ook een huisvader is die met zijn kinderen 'smakelijk eten' aan de keukentafel zingt. Het was voor de Caribisch-Nederlandse Raphaëla geruststellend om haar 'grootste vijand' als mens te kunnen zien.
Dit dualisme zie je vaker in het oeuvre van Raphaëla. In haar eerste documentaire Deal With It filmt ze haar drugsverslaafde en dealende vader en haar broer die meerdere malen vast komt te zitten. Maar de bril van liefde waardoor ze kijkt als ze een film maakt, zoals ze het zelf noemt, is wellicht niet dezelfde bril als die kijkers dragen. Om die reden kondigde ze onlangs aan om haar film Downfall of a Superwoman niet uit te brengen.
Shamira Raphaëla groeide op in Aruba, na haar middelbare school vertrok ze naar Nederland waar ze aan de Gerrit Rietveld Academie en ArtEZ hogeschool voor de kunsten studeerde. In 2019 maakt ze de documentaire Ons Moederland. In datzelfde jaar won ze voor de de documentaire Daddy and the Warlord, over de vader van journalist Clarice Gargard, een Gouden Kalf. Voor het script van Downfall of a Superwoman ontving ze in 2018 de Karen de Bok Talent Prijs.