Geen eigen pinpas dus voor de verzorgers van ZuidOostZorg? Toch wel. 'Zij beheren het geld voor de dingen waar ze verantwoordelijk voor zijn. Anders slaat het nergens op. Maar bijvoorbeeld de roosters, de facturen: dat regelen wij voor onze zorgmedewerkers. Zodat zij zich kunnen richten op het geven van goede zorg.'
Arendina Reitsma, verzorger bij ZuidOostZorg sinds 1985, vindt de nieuwe vrijheid soms nog wat onduidelijk. 'Soms is niet helemaal helder wat we nu precies wel en niet mogen. Dat is nog wat zoeken. Voorheen moest ik voor goedkeuring naar mijn manager. Maar die zei dan: "Prima, jullie weten wat het beste is voor de bewoner."'
Toch vindt Reitsma de afgelopen jaren een verbetering. 'Ik heb minder vaak toestemming nodig. Ik moet meer zelf nadenken en ga bewuster met dingen om. Ik voel me meer betrokken.'
Huizenga heeft de nieuwe vrijheden de afgelopen jaren stapsgewijs ingevoerd. 'Sommige medewerkers zien die vrijheid niet zo zitten. Die willen graag meer aangestuurd worden. Zelforganisatie is niet een doel op zich, slechts een manier om de bewoner centraal te stellen.'
Wel gingen bij ZuidOostZorg enkele managers de deur uit, waarvoor in de plaats nieuwe verzorgers werden aangenomen. Nog vóór het kwaliteitskader uitkwam, werd geïnvesteerd in zorgwerkers die niet zozeer medisch, maar vooral op het gebied van welzijn hun steentje konden bijdragen.