Ook Marjolein Moorman ondervindt de gevolgen van de schoolsluiting aan den lijve tijdens de tweede lockdown. Haar twee dochters doen het redelijk zegt Moorman, al gaan ze allebei natuurlijk liever naar school. "Maar wij hebben een huis met ruimte, waar ze zich goed kunnen afzonderen en kunnen concentreren op hun huiswerk. Dat geldt niet voor alle kinderen in Amsterdam."
Juist voor kwetsbare kinderen zet Moorman zich onvermoeibaar in, nu de kansenongelijkheid in het onderwijs nog groter dreigt te worden. In maart regelde ze 6.000 laptops voor kinderen in Amsterdam die dat niet hadden, zodat ook die thuis onderwijs konden volgen. Maar er is meer nodig zegt Moorman. "Kinderen missen de structuur van school, missen hun vrienden. Dat heeft grote effecten op hoe kinderen zich voelen en in hun sociaal emotionele ontwikkeling."
Op 12 januari stuurt Moorman daarom samen met drie andere onderwijswethouders een brief naar Arie Slob, de minister van Onderwijs, waarin wordt gevraagd met een structurele aanpak te komen om de opgelopen achterstanden in het onderwijs door corona weg te werken.