Directeur Wijsman was natuurkunde-leraar, toen hij constateerde dat het huidige onderwijssysteem niet werkt. "Ik stond in een havo-5-klas te vertellen over de wetten van Newton, maar de één vond het niet leuk, de ander te moeilijk, de volgende was aan het leren voor een ander vak. Niemand was echt gemotiveerd."
Het spoorde Wijsman aan te onderzoeken hoe het onderwijssysteem veranderd kon worden, dat het wél leuk wordt. Een systeem waarin kinderen zelf hun leertraject mogen bepalen en daarin alle vrijheid krijgen. Maar, kun je pubers wel zo vrij laten?
Als het aan Wijsman ligt, wel. "Toen mijn zoon acht jaar oud was, had hij alle voetbalplaatjes uit zijn hoofd geleerd. Gewoon omdat hij het leuk vond. Hij kon me zo van alle voetballers vertellen bij welke club ze zaten en op welke postitie ze speelden. Ieder kind wil slimmer worden."
Daar gelooft Wijsman heilig in. "Een school moet geen plek zijn waar je allerlei kennis wordt opgedrongen. Het moet een plek zijn om je te ontwikkelen naar een richting die je zelf op wil," zegt de directeur. "Als het sommige pubers niet lukt, komt dat niet door hun puberbrein, maar omdat hun creativiteit, initiatief en eigenaarschap is platgeslagen. Je hoeft het alleen maar aan te wakkeren."
Wijsman krijgt vaak de vraag of de studenten wel genoeg leren op zijn school. "Als ze een jaar minder leren, is dat niet meteen een verloren jaar. Een kind ontwikkelt zich sowieso sociaal en emotioneel. We nemen ook tijd voor het verwerken van een overleden konijn. Je mag best een dagje wat minder doen. Terwijl je op een reguliere school gewoon dat proefwerk Frans moet maken."