"Zeker, maar in dat vertrouwen zit ook luiheid. Het is gewoon heel complex om inhoudelijk een punt helemaal na te lopen. Neem corona. Het is natuurlijk, laat dat duidelijk zijn, iets volstrekt anders dan een griepepidemie. Er gaan veel mensen aan dood en andere mensen hebben te kampen met chronische klachten. Dat gezegd hebbende: wat is precies de nood, hoe definieer je die nood? Is dat dat er mensen overlijden? Bij hoeveel doden noemen we iets een noodtoestand?
Maar daar blijft het niet bij. Waarom kunnen om deze doden te vermijden zoveel geld, vrijheden en rechtstatelijke beginselen aan de kant worden geschoven, maar voor andere maatschappelijke problemen, zoals obesitas niet? Waarom is er bijvoorbeeld zoveel aarzeling om een vettax in te voeren of een gezond schoolontbijt voor kinderen, dat qua gezondheidswinst op termijn mogelijk de winst van de coronamaatregelen kan overstijgen, terwijl die minder kosten en minder vrijheden beperken? Hoe helpen de noodmaatregelen nu precies aan het voorkomen van doden en zieken: zijn mondkapjes, de avondklok en het in de arm niezen bijvoorbeeld wel effectief? Zijn er geen andere, mindere ingrijpende maatregelen denkbaar? Doen de noodmaatregelen, zoals sommige medici zeggen, niet meer gezondheidsschade (denk aan middelenmisbruik, depressie en suïcidale gedachten, psychische problematiek, zorgmijding, uitgestelde zorg vanwege de beperkingen in ziekenhuizen, huiselijk geweld en minder beweging), dan de gezondheidswinst die de maatregelen opleveren? Staan de beperkende maatregelen die nu al anderhalf jaar duren en zeer ingrijpend zijn wel in verhouding met de te verwachten gezondheidswinst?
Dat zijn allemaal vragen die een rechter zich eigenlijk moet stellen voordat beperkingen op grondrechten goedgekeurd mogen worden. Maar je merkt al, je komt dan in een hele complexe discussie waar de rechter bijna nooit aan wil.
Dat zie je hier, maar dat zie je bijvoorbeeld ook in zaken over technologische systemen als mass surveillance, waarbij inlichtingendiensten hele steden kunnen aftappen. Als je daar de vraag stelt of dat effectief is in relatie tot terrorismebestrijding, zeggen veel experts – en daar behoor ik niet per se toe – dat dat helemaal niet werkt. Het speuren naar een terrorist onder de bevolking wordt vaak vergeleken met een zoektocht naar een speld in een hooiberg, waarbij je als overheid door zoveel data te verzamelen zelf de hooiberg alleen maar groter maakt. Ook hierbij willen rechters zich niet uitspreken over de vraag of mass suveillance überhaupt effectief is; daarmee blijft de vraag, of zulke grote inperkingen op grondrechten noodzakelijk zijn, onbeantwoord."
Tekst gaat door onder de banner