Met onze tv-serie De Wasstraat kregen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een gezicht, vindt Martin Kniest. "We hebben met de tv-serie een steen in een rivier geworpen en zo de rivier van de arbeidsmarkt in Nederland blijvend veranderd,” zegt Martin Kniest. “Nu moeten we door. Rimpels in het water blijven veroorzaken en de wereld blijvend veranderen. Daarbij hebben we iedereen nodig.”
Pierre van Os, medewerker bij bierbrouwer Rabauw heeft die boodschap alvast begrepen. “We moeten net zoveel stenen blijven gooien totdat we naar de overkant van de oceaan kunnen lopen.” Hij kende ook zo zijn problemen in zijn leven, totdat hij door Rabauw werd opgepikt. Ad Penninx, mede-oprichter van Rabauw, had ervaring met het begeleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Rick Feijen en Gijs Verhagen wilden bier brouwen. Ze vonden elkaar in het nieuwe bedrijf Rabauw dat goeddeels wordt gerund door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Martin Kniest wil tijdens deze derde inspiratiesessie van mede-eigenaar Gijs Verstraten weten of hij de brouwerij winstgevend kan maken met deze arbeidspopulatie. Verhagen: “Je hebt schaal nodig en dus hebben we er horeca aan gekoppeld en zijn we een tweede brouwerij begonnen. Zo kunnen we het echt rendabel maken.”
Medewerker Van Os zocht aanvankelijk zingeving in een klooster, maar werd pas weer echt gelukkig bij Rabauw. “Het koste me best even moeite om de stap in 'de lift' te zetten naar een nieuw leven. Maar door die stap te zetten, zit ik niet langer vast. Ik kan nu, doordat ik werk, weer iets betekenen voor de maatschappij. Je kunt wel labels op iemand blijven plakken tot je een stickerboek vol hebt, maar dat lost niets op.”
Bier heeft ingrediënten nodig om op smaak te komen. Zo heeft een bedrijf ook ingrediënten nodig om te floreren. Mede-oprichter Verhagen prijst zich gelukkig dat zijn medewerkers dé bepalende ingrediënten zijn. ”Vertrouwen geven aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is denkt ik wel het magische ingrediënt van ons bedrijf. De energie die je haalt uit het werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is enorm.”
Wasstraat-baas Kniest beaamt dat: “Het heeft mijn leven echt verrijkt. Ik spreek ook niet over afstand, maar over mensen die begeleiding nodig hebben. Ik merk zelfs dat mijn jongens in De Wasstraat elkaar coachen en begeleiden.” En volgens Gijs kan hij 99 van de honderd mensen die langskomen iets bieden. Afstand is dus een beperkt begrip. Verhagen: “Sociaal ondernemen kan in elk bedrijf. Alleen de regelgeving zou simpeler moeten. Minder hokjes, minder verschillen. Werkgevers raken nu de weg kwijt.”