Argos Medialogica ontleedt: het Beeld van de Masculiene man, een serie van drie afleveringen, vanaf zondag 24 december op het YouTube-kanaal van NPO Start en vanaf 9 januari op NPO Start
het beeld van de masculiene man
‘Je wordt al snel gezien als toxisch, of té mannelijk.’ Dat is althans de ervaring van Ferry, Wessel en Iosif, die een aantal keer per week samen kickboksen. Ze zien dat jongens om hen heen worstelen met hun positie in de samenleving. En precies op dat punt hebben influencers als Andrew Tate een helder antwoord: de man moet weer een alfaman worden. Want volgens deze influencers is de man bewust zwak en volgzaam gemaakt. Wat voor gevolgen heeft de beeldvorming in de manosphere? En waarom zijn de ideeën over de sterke man zo populair onder jongeren?
op deze pagina
de aanval op Drag Queen Story Hour
‘Stop de seksualisering van onze kinderen’ en ‘genderideologie is pedofilie’. Met deze slogans wordt in april dit jaar gedemonstreerd tegen een Drag Queen Story Hour in Rotterdam, waar kinderen worden voorgelezen door een drag queen. Al langer richten influencers uit de manosphere en radicaal rechtse politici en activisten hun pijlen op de LHBTIQ+ gemeenschap en drag queen voorleesuurtjes. Volgens onderzoekers zit er een bewuste strategie achter deze acties. Wat houdt deze strategie in en wat zijn de gevolgen hiervan?
waarom we het over mannen moeten hebben
Als de samenleving geen oog heeft voor de problemen waar jongens en mannen tegenaan lopen, dan vinden ze influencers die dat wél hebben. En dat is gevaarlijk, zo concludeert de Brits-Amerikaanse socioloog Richard Reeves. In zijn boek Of Boys and Men onderzoekt Reeves waarom veel mannen met zichzelf en hun rol in de samenleving worstelen, en wat we daaraan kunnen doen. Wat is het gevaar als de bestaande problemen bij mannen genegeerd worden? En wat betekent dit alles voor de rechten van vrouwen en LHBTIQ+ gemeenschap?