Vragen als 'wie ben ik' en 'waar wil ik bij horen' zijn universeel voor alle jongeren en het zoeken naar antwoorden hierop is voor hen allemaal een ontwikkeltaak. Maar voor jongeren met een migratieachtergrond is dit vaak lastiger. Vanuit huis hebben zij een cultureel referentiekader meegekregen en bepaalde (sociale) regels aangeleerd, waar ze een deel van hun identiteit aan ontlenen, maar daarbuiten leven ze in een andere, veelal witte, wereld.
Mehmet Day is werkzaam bij het Verwey-Jonker Instituut en verbonden aan het Kennisplatform Inclusief Samenleven. Day onderzoekt de identiteitsontwikkeling bij deze jongeren en kijkt hoe zij omgaan met de verschillende werelden waarin ze zich begeven. Volgens hem zou het onderwijs een belangrijke rol kunnen en moeten spelen in het ondersteunen van de zoektocht naar identiteit en kan dit ook bijdragen aan een breder besef van de volledige, gelaagde identiteit van mensen van kleur. “We leven in een land waar veel jongeren met deze identiteitszoektocht worstelen. We moeten daar als samenleving aandacht aan besteden.”