Dat de status van leraren in verschillende landen over de hele wereld daalt, blijkt uit de Varkey Foundation Global Teacher Status Index. Organisaties die nauw bij het onderwijs betrokken zijn, zoals Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) en de Britse Varkey Foundation organiseren daarom verkiezingen om zo het imago van leerkrachten wat op te vijzelen. De winnaar van Leraar van het Jaar ontvangt een trofee en de winnaar van de Global Teacher Prize ontvangt maar liefst een miljoen Amerikaanse dollar.
Daisy Mertens is één van de leraren die meedeed aan beide verkiezingen. Ze is al dertien jaar lang leerkracht bij Brede Basisschool De Vuurvogel in Helmond en geeft les aan groep zeven en acht. In 2016 werd ze verkozen tot Leraar van het Jaar binnen het primaire onderwijs in Nederland. En hoewel ze drie jaar later niet de winnaar werd, belandde ze wel in de top tien voor de Global Teacher Prize. De jury's noemen haar manier van lesgeven innovatief omdat ze kinderen betrekt bij het onderwijs en eigenaarschap geeft. Dat doet ze bijvoorbeeld door driehoeksgesprekken, haar betrokken manier van lesgeven in een zogenoemde ondersteuningsklas en ze zet zich in voor het basisonderwijs in Sri Lanka.