In de acht procent van de examenopgaven waarin de thema’s klimaatverandering en duurzaamheid wel aan bod komen, is dat vaak maar minimaal. Ook is er in het eindexamen economie vrijwel geen aandacht voor de mogelijke nadelen van economische groei. In slechts drie procent van alle 392 opgaven wordt leerlingen havo en vwo gevraagd om kritisch te reflecteren op economische groei, of in te gaan op de vraag of welvaart meer behelst dan alleen winst en geld verdienen.
De basis van het lesprogramma economie dateert nog uit 2005. Sindsdien zijn er wel kleine aanpassingen geweest, maar de laatste fundamentele wijziging was bijna twintig jaar geleden. Dat is nog voor de financiële crisis van 2008, en ver voor de klimaatafspraken van Parijs uit 2015. In de uitzending zeggen experts dat het lesprogramma economie daarmee sterk gedateerd is.
Kate Raworth, econoom aan de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Oxford, vindt het ‘rampzalig’ dat het economie-onderwijs zo achterhaald is: "Wat is het basisconcept als je het lesboek openslaat? Vraag en aanbod. Alles wat daarbuiten valt wordt een ‘externaliteit’ genoemd. Maar het sterven van de levende planeet is geen externaliteit. Dat is het fundament."