Op deze onderwijspagina over seksualiteit vind je video's en lesmateriaal over het zoeken naar je seksualiteit en gender. Het lesmateriaal is te gebruiken voor de bovenbouw van het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, mbo en hbo.
Genderdiversiteit - bovenbouw po/onderbouw vo
Kleding en genderexpressie
Ikbal (13) draagt graag jongenskleren in tegenstelling tot haar tweelingzusje. Steeds vaker krijgt ze de vraag: ben je nou een jongen of een meisje?
Waarom moet je kiezen of je een jongen of een meisje bent?
"Waarom zou je eigenlijk een jongen of een meisje moeten zijn? Wat is eigenlijk het nut van die twee hokjes in een paspoort?" Dat vraagt gastdenktanker Elisa zich af, wiens nichtje ooit een meisje was. Filosoof Stine is in een speelgoedwinkel en laat iets zien waar filosofe Simone de Beauvoir van gegruweld zou hebben. Elise gaat in gesprek met Jo, die bewust niet de keuze maakt om een jongen of een meisje te zijn en denktanker Menno doet een experiment: hij gaat gekleed als meisje naar school.
Verdiepingsvragen
- Waarom zou je eigenlijk een jongen of een meisje moeten zijn? Wat is eigenlijk het nut van die twee hokjes in een paspoort?*
- Roze is voor meisjes. Blauw is voor jongens. Wat vind je daarvan?
- Zijn de verschillen tussen jongens en meisjes aangeboren of aangeleerd?
- Wat vind je ervan dat we mensen labelen en in hokjes plaatsen?
- Vind je een jongen met make-up een meisje? Wat maakt iemand een jongen en wat maakt iemand een meisje?
*Tegenwoordig kan je ook naar de rechter stappen om een X in je paspoort te krijgen.
Hoe vertel ik mijn klasgenoten dat ik transgender ben?
Roos is geboren in een jongenslichaam, maar gaat nu door het leven als meisje. Moet ze dit straks vertellen aan haar nieuwe klasgenoten in de brugklas of niets zeggen met de kans dat ze daar op een dag toch achterkomen?
Verdiepingsvragen
- Herken je het dilemma uit de aflevering?
- Ken je mensen die zich niet zo voelen als het lichaam waarin ze geboren zijn? Hoe ga je daarmee om?
- Waar ben jij trots op?
- Wat zou jij doen als je Roos was?
In gesprek over je gender en seksualiteit - vo/mbo
In Behind My Scene interviewt 3FM-dj Timur Perlin LHBTI-jongeren over een heftig maar belangrijk moment in hun leven en rondom hun coming out. Hierna wordt dit moment door een groep acteurs nagespeeld. Wat leidt tot bijzondere maar ook emotionele scenes.
#1: Marijn
Een christelijke school waar studenten geforceerd worden ge-out, dat is de achtergrond voor Marijns verhaal. Door een ongelukkige situatie ontdekt zijn school dat hij op jongens valt en dat zorgt voor een hoop commotie.
#2: Fayaaz
Hen is non-binair, moslim, queer en opgegroeid in Suriname. Door een foto op Facebook, waarop hen met een jongen staat te zoenen, werd Fayaaz ge-out. Door diens familie werd hen naar een psycholoog gestuurd om hen weer "beter" te maken.
#3: Nick
Tijdens zijn diploma-uitreiking komt Nick uit de kast als transman. Zijn moeder reageert hier zo heftig op, dat zij de ceremonie verlaat.
Polyamorie, waarom niet!?
Polyamorie betekent dat je een liefdesrelatie aangaat met meerdere personen. Chaya (18) is geïnteresseerd in polyamorie, maar ze merkt dat haar vriendinnen daar gek op reageren. Chaya wil weten waarom er zo veel haat en onbegrip is over polyamorie en open relaties? En: hoe begin je nou eigenlijk zo'n relatie? Om dat te onderzoeken gaat ze met Linda de Munck op pad. Ze ontmoeten Isabeau en Bas, die een polyamoreuze relatie hebben, en ze gaan in gesprek met seksuologen Anne en Leila.
Moet je in een hokje passen?
Dramaturg Selm Wenselaers gaat op zoek naar de betekenis van genderfluïditeit in een binaire wereld. Wenselaers voelt zich geen hij en geen zij, maar genderfluïde en wordt het liefst aangeduid met 'hen'.
Homoseksualiteit - onderbouw vo
Grapje of laagdrempelige homofobie?
Eva is lesbisch en merkt dat haar vriendinnen daar helemaal geen probleem van maken. Maar dat lijkt voor homoseksuelen van het mannelijke geslacht anders te zijn volgens Eva. Zeker in een machowereld. Worden zij net zo makkelijk geaccepteerd? Know Shit-presentator Rens Polman en Eva gaan op onderzoek uit. Ze spreken voetballer Han over zijn ervaring met vooroordelen over homo’s in de voetbalwereld. Toen hij zich bij een nieuw voetbalteam wilde aansluiten zei één van de teamleden “Je mag bij ons voetballen maar dan moet je wel apart douchen.” Han weet dat het bedoeld is als grapje maar hij kan er niet om lachen.
Homoseksualiteit - bovenbouw vo/mbo/hbo
Lesbische seks: hoe dan?!
Eva (19) en Hannah (17) uit het Tussenuur panel zijn het over een aantal zaken eens: met vrouwen zoenen (en vrijen) is lekker en seksuele voorlichting op scholen is hopeloos achterhaald. Bij Hannah en Eva werd op school heel summier over seks tussen dezelfde sekse gesproken. Zo summier dat toen Eva en Hannah voor het eerst met een meisje intiem waren, ze eigenlijk geen flauw benul hadden wat ze moesten doen.
Transgender - vo/mbo
Gevolgen wachtlijsten genderzorg
De wachtlijsten in de genderzorg zijn ontzettend lang. Sommige mensen moeten zelfs jaren wachten, voordat zij de zorg krijgen die ze nodig hebben. Hoe is het om zo lang te moeten wachten op zorg? Hoe komt het eigenlijk dat de wachtlijsten zo lang zijn? En welke gevolgen heeft dit voor iemands mentale en fysieke gezondheid? Dante, zelf transgender, ontmoet transjongen Nick die door het lange wachten depressief is geworden.
Verdiepingsvragen
- Heb jij wel eens getwijfeld aan je genderidentiteit?
- Zou jij het met je vrienden delen als je twijfelt aan je genderidentiteit? Waarom wel/niet?
- Vind je het goed dat er een wachttijd is voordat je aan genderzorg kan beginnen? Waarom wel/niet?
- Vind je dat er wat gedaan moet worden aan de lange wachtlijsten in de genderzorg? Wat zou eraan gedaan kunnen worden?