Op deze onderwijspagina over mediawijsheid vind je video's en lesmateriaal om het gesprek in de klas te voeren over online privacy. Het lesmateriaal is te gebruiken voor de bovenbouw van het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, mbo en hbo.

De klas - vo

Merijns Facebook werd gehackt

Merijn was vijftien toen zijn Facebookaccount werd gehackt. Vanaf dat moment veranderde er van alles voor hem, omdat er via zijn naam en account ontzettend vreemde berichten werden verstuurd. Hij had moeite om mensen te overtuigen dat hij dat niet zelf had gedaan. Samen met Ciana deelt Merijn zijn verhaal aan de 5-havo-leerlingen van het Stanislas Dalton Delft en vertelt hoe hij deze ervaring heeft beleefd.

Vraag het Ciana - po

Privacy

Er is online veel fake news te vinden. Maar klopt het echt dat alles wat je online plaatst voor altijd blijft staan? Ciana vraagt het na bij politie-experts om erachter te komen hoe het precies zit.

Online privacy - bovenbouw po/onderbouw vo

Privacy? Online en offline na-apers [fictie]

Mirre is door Anna uit de zee gered. Mirre is haar dankbaar, maar Anna zoekt sindsdien voortdurend contact met haar en weet alles van haar. Anna is een eenzame vrouw zonder vrienden en zou het liefste zoals Mirre zijn. Anna is op zoek naar haar identiteit, maar voor Mirre voelt het alsof haar identiteit wordt gestolen en ze voelt zich aangetast in haar privacy. Lukt het Mirre haar na-aper Marieke kwijt te raken?

Online privacy - vo/mbo

Bestaat privacy op internet?

Wat kan er nou eigenlijk misgaan met de informatie die je zelf op internet zet? Je hebt toch niks te verbergen? Zo dacht Zaid (16) er ook over, toen hij voor 3FM Tussenuur werd gekoppeld aan twee ethische hackers.

Opdracht in tweetallen: Google de ander

Deel de klas op in duo's. De leerlingen gaan elkaar googlen. Wat komen ze online tegen? De leerlingen maken van hun klasgenoot een profiel. Hoe ziet de digitale ik van hun klasgenoot eruit? Vervolgens laten ze hun bevindingen aan elkaar zien. Staan er dingen online waarvan je geen weet had? Welke informatie wil je liever niet online hebben staan? Bespreek de opdracht na afloop klassikaal.

Hoe waarborg je je privacy op internet?

Over privacy in een toekomst waarin we altijd bekeken worden. Hoe gedraag jij je wanneer je weet dat je bekeken wordt? De denktankers bezoeken de zogeheten Mirror Room. Dit is een slimme ruimte waarin bezoekers, zonder dat ze dat weten, bekeken en gemeten worden. Door middel van facereader-software kunnen zelfs emoties worden waargenomen. Ook gaan ze langs bij een school waar veel vloggers actief zijn. Het valt de denktankers op dat de vloggers vaak een rol spelen en zo controle houden over wat ze laten zien. En hoe zit het met de bekende vlogger Furtjuh. Is hij helemaal zichzelf? Zijn er dingen die hij nooit zou filmen? En vindt hij het niet raar dat mensen veel van hem weten terwijl hij ze niet kent?

Online privacy - hbo

Privacy, big data en algemeen belang

Horen wij de baas te zijn over onze gegevens? Filosoof Michael Sandel gaat in gesprek met een groep millennials over privacy, big data en algemeen belang en daagt de kijker uit een mening te vormen.

Verdiepingsvragen
  • Zijn big data behulpzaam of schadelijk voor het algemeen belang?
  • Wat nou als de politie de beelden van verkeerscamera’s gebruikt om een crimineel op te sporen? Iedereen die op een bepaald moment op een bepaalde weg heeft gereden wordt nagetrokken, om er zo achter te komen wie de dader is.
Gevaren digitalisering

Van het tappen van een telefoon tot onlinesabotage: digitalisering heeft in korte tijd veel nieuwe gevaren met zich meegebracht. Journalist Huib Modderkolk stelt dat de mens kwetsbaarder is dan ooit.