Waarom berichten media over de ene ramp wel en de andere niet? Wat is de invloed van journalisten op het verhaal rondom een ramp en welk verhaal beklijft het meest bij het publiek? Heeft beeldvorming invloed op het geven van geld aan hulpacties en wat is de rol van de hulporganisaties zelf? Medialogica onderzoekt in deze driedelige webserie beeldvorming en berichtgeving bij humanitaire hulp.
Hoe verkoop je een ramp? - Aflevering 2
Waarom de Giro555-actie voor Birma mislukte
Door Martine Braam en Lotte van Rosmalen
Aflevering 2 | De mislukte actie
Wanneer in 2008 een dodelijke cycloon over Myanmar trekt, starten de samenwerkende hulporganisaties een Giro555-campagne. Tot ieders verrassing krijgen journalisten en westerse hulpverleners geen toegang tot het land. Het gevolg: nauwelijks beelden van slachtoffers en vooral negatieve verslaggeving over het regime. Medialogica onderzoekt de gevolgen hiervan voor het verloop van een Giro-555 campagne.
Sprekers
Cees Breederveld
Cees Breederveld was in 2008 directeur van het Rode Kruis, die het actieteam van de Giro555-campagne voor de slachtoffers van de cycloon Nargis op Myanmar leidde. Inmiddels is hij gepensioneerd.
Tineke Ceelen
Tineke Ceelen is directeur van Stichting Vluchteling. Ze reisde in 2008 af naar Myanmar om daar o.a. op zoek te gaan naar beelden die gebruikt konden worden in de fondsenwervende campagne van Giro555.
Kees van Dam
Is verslaggever bij NOS Nieuws. Hij deed in 2008 verslag van de ramp. Hij schreef een boek over zijn ervaringen als buitenlandverslaggever, o.a. over de reis naar Birma.