Hoe verkoop je een ramp?

Door Martine Braam en Lotte van Rosmalen

Waarom berichten media over de ene ramp wel en de andere niet? Wat is de invloed van journalisten op het verhaal rondom een ramp en welk verhaal beklijft het meest bij het publiek? Heeft beeldvorming invloed op het geven van geld aan hulpacties en wat is de rol van de hulporganisaties zelf? Medialogica onderzoekt in deze driedelige webserie beeldvorming en berichtgeving bij humanitaire hulp.

Aflevering 1: De vergeten ramp

De grootste humanitaire crisis ter wereld speelt zich volgens de Verenigde Naties op dit moment in Jemen af. Toch zijn weinig Nederlanders hiervan op de hoogte en is er in de berichtgeving nauwelijks aandacht voor de ramp. Wat voor effect heeft dit op de fondsenwerving voor deze ramp? Medialogica onderzoekt wat een gebrek aan aandacht doet met de geefbereidheid van de Nederlander.

Sprekers

Lennart Hofman

Lennart Hofman is correspondent 'verborgen oorlogen' bij De Correspondent. Hij ging in 2018 naar Jemen om daar verhalen te maken over de grootste humanitaire ramp van het moment. 

Adel al-Arashi

Adel al-Arashi vluchtte in de jaren 90 naar Nederland. Hij startte in 2015, na het uitbreken van de burgeroorlog in zijn vaderland, de stichting 'Hulp voor Jemen' op. Daarmee zamelt hij geld in voor voedselpakketten. 

Otto van der Harst

Otto van der Harst is voorzitter van Giro555. Hij is onafhankelijk van de elf samenwerkende hulporganisaties die samen Giro555 vormen.

Aflevering 2: De mislukte hulpactie

Wanneer in 2008 een dodelijke cycloon over Myanmar trekt, starten de samenwerkende hulporganisaties een Giro555-campagne. Tot ieders verrassing krijgen journalisten en westerse hulpverleners geen toegang tot het land. Het gevolg: nauwelijks beelden van slachtoffers en vooral negatieve verslaggeving over het regime. Medialogica onderzoekt de gevolgen hiervan voor het verloop van een Giro555-campagne.

Sprekers

Cees Breederveld

Cees Breederveld was in 2008 directeur van het Rode Kruis, die het actieteam van de Giro555-campagne voor de slachtoffers van de cycloon Nargis op Myanmar leidde. Inmiddels is hij gepensioneerd.

Tineke Ceelen

Tineke Ceelen is directeur van Stichting Vluchteling. Ze reisde in 2008 af naar Myanmar om daar o.a. op zoek te gaan naar beelden die gebruikt konden worden in de fondsenwervende campagne van Giro555. 

Kees van Dam

Is verslaggever bij NOS Nieuws. Hij deed in 2008 verslag van de ramp. Hij schreef een boek over zijn ervaringen als buitenlandverslaggever, o.a. over de reis naar Birma.

Aflevering 3: De tranentrekker

Medialogica online onderzoekt in het laatste deel van de serie het geheim van een succesvolle hulpverleningscampagne. Helpt het om emotionele beelden te laten zien, zoals die van ondervoede kinderen. Of is een meer constructieve houding verstandiger op de lange termijn? Medialogica onderzoekt hoe hulporganisaties beeldvorming inzetten om geld te werven en daarmee de publieke opinie beïnvloeden.

Sprekers

Mirjam Vossen

Doet onderzoek naar de impact van mediabeeldvorming. Promoveerde o.a. op frames in fondsenwervende campagnes van hulporganisaties.

Pim Kraan

Is directeur van hulporganisatie Save the Children. De organisatie zet zich in voor kinderen in nood.

 

 

 

Emiel Martens & Wouter Oomen

Werken voor IDLeaks, een organisatie die zich bezighoudt met humanitaire communicatie.

 

 

 

Meer 'Hoe verkoop je een ramp?'

Ook interessant