Gemeentelijke afdelingen werken vaak niet integraal, schetst André Moerman. ‘Iemand vraagt een uitkering aan, maar overlegt niet alle gegevens. Hij krijgt een herinnering, maar als hij de gegevens dan nog niet levert, wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld. De betrokken ambtenaar past de regels toe en doet zijn werk prima. De belastingambtenaar krijgt vervolgens geen informatie over de schuldenaar en beslist dan: “Halvering van de beslagvrije voet”. Ook deze ambtenaar werkt prima. Vervolgens komt diegene terecht bij de afdeling schulphulpverlening. Daar moeten de problemen die in andere afdelingen worden veroorzaakt, weer worden opgelost. Dat is eigenlijk gewoon waanzin.’
André Moerman weet waar hij over praat. Hij werkte 25 jaar bij welzijnsorganisatie Rijnstad in Arnhem, eerst als sociaal raadsman en later als teammanager schuldhulpverlening en sociaal raadsliedenwerk. Daarnaast is hij ook landelijk een bekend gezicht in de schuldhulp. Zo beheert hij de website Schuldinfo.nl, een belangrijke bron van juridische informatie voor schuldhulpverleners. Ook is hij landelijk actief in de signaleringscommissie van LOSR, de beroepsorganisatie van de sociaal raadslieden. Moerman werkt sinds kort als manager materiële dienstverlening bij Het Inter-Lokaal in Nijmegen.