Vandaag de dag staan activisten veelal op een virtuele frontlinie. Zo begonnen twee van de grootste sociale bewegingen van de afgelopen decennia als hashtag. Door #MeToo belandde Harvey Weinstein achter de tralies en #BlackLivesMatter kreeg wereldwijd miljoenen mensen de straat op.
Maar wat is nou eigenlijk het doel van een hashtag? Wordt dit gedaan uit zuivere intenties of vooral om jezelf een goed gevoel te geven? En in hoeverre heeft dit invloed op het algoritme, dat bepaalt alleen nog dingen voor te schotelen die in een bepaalde bubbel passen? Dit soort vragen onderzoekt ze in de 3Lab Tessel in Cyberspace.
Ze gaat onder anderen in gesprek met hashtagactivisten van Kick Out Zwarte Piet, BlackLivesMatter en een genderexpressie-coach. Ook interviewt ze mensen die wat verder van haar afstaan, zoals OnlyFans-makers en andere adult content creators. En met mensen die zich op het oog in een andere uithoek van cyberspace begeven, zoals de mannen in de zogeheten manosphere.
Maar volgens Tessel kan het internet soms ook best een lastige plek zijn, waar het niet altijd veilig is om kritische vragen te stellen of de nuance op te zoeken. Met de serie Tessel in Cyberspace wil ze mensen uitnodigen kritisch te kijken naar hun eigen gebruik van sociale media en ze aan het denken zetten.