De zorg over de opkomst en de invloed van onjuiste en misleidende informatie, ook wel desinformatie genoemd, stijgt in Nederland. Nepnieuws is een groeiend probleem blijkt uit onderzoek dat No Ties uitvoerde in opdracht van Netwerk Mediawijsheid. Bijna zeven op de tien Nederlanders maken zich zorgen over de invloed van nepnieuws. Veel mensen gebruiken sociale media als nieuwsbron, terwijl deze nieuwsbron tegelijkertijd slecht wordt vertrouwd.
Het probleem van desinformatie gaat volgens productmanager Devente over alle onderwerpen die spelen in de samenleving. "Grote onderwerpen als Covid-19, klimaatverandering en racisme leveren discussies op waarin vaak nepnieuws terugkomt. Dit kan grote gevolgen hebben voor maatschappelijke onrust, ontwrichting van de samenleving en ook voor de democratie. Om dit te voorkomen is het belangrijk om desinformatie tegen te gaan en het bewustzijn en de weerbaarheid van burgers over dit onderwerp te vergroten. Dit hopen we (Netwerk Mediawijsheid in samenwerking met Beeld en Geluid Den Haag en ECP, red.) te doen met de website isdatechtzo.nl. Deze website is speciaal opgezet om de kennis op een laagdrempelige manier te vergroten en bezoekers te informeren over de werking van nepnieuws