Waarom zou je zelf bedenken wat belangrijk is voor Nederland, als de Nederlanders dat prima zelf kunnen aangeven? Met die gedachte hielp Sven Smit, senior partner bij organisatie-adviesbureau McKinsey, de enquête Namens Nederland op te zetten vijf jaar geleden, in samenwerking met ondere andere de organisatie NL2025 en het ideeënplatform Namens Nederland. Dit jaar wordt de enquête opnieuw afgenomen onder de inwoners van Nederland. "Het is de grootste enquête die we kennen," zegt Smit. "Meer dan 170.000 mensen doen er al aan mee."
Het doel van de enquête is om te ontdekken hoe je zou willen dat Nederland er over tien jaar uitziet. Maar dat is nog niet alles. Het is namelijk de bedoeling dat je in de vragenlijst aangeeft hoeveel uur je extra zou willen werken om belangrijke thema’s, zoals het onderwijs, te verbeteren. "Deze opzet maakt de vragenlijst uniek," zegt Smit. "Want het betekent dat mensen niet alleen een wensenlijstje neer kunnen leggen, maar ook aangeven hoeveel ze willen opgeven voor dat wensenlijstje."