In 2019 hebben we mensen in beweging gebracht en maatschappelijke veranderingen in gang gezet. Hoe? Ontdek de impact die we mede dankzij de steun van onze vrienden hebben gemaakt.

Goede gesprekken naar aanleiding van 'Goede buren'

De gemeente Rotterdam startte een paar jaar geleden een campagne tegen eenzaamheid. De invoelende Ada (59) en haar nuchtere overbuurvrouw Wilma (70) twijfelen geen moment en worden vrijwilligers. Samen leggen zij huisbezoeken af, op zoek naar eenzame ouderen die hulp behoeven. In de documentaire laat regisseur Stella van Voorst van Beest het weerbarstige dagelijkse (samen)leven zien in een mix van rauwe realiteit en humor.

  • Goede gesprekken
    Naar aanleiding van de documentaire organiseerde Human i.s.m. Basalt Film ‘Goede gesprekken’, paneldiscussies in verschillende gemeenten om de lokale aanpak van eenzaamheid in kaart te brengen. Dat resulteerde in 32 druk bezochte meetings waarvan we er zelf 10 initieerden en 22 door derden op eigen initiatief zijn georganiseerd, met behulp van een door Basalt gemaakte toolkit. Een groot deel van de bezoekers van het impactprogramma heeft aangegeven door de tour aangezet te zijn tot actie.
    Van de bijeenkomst in het Amsterdamse Ketelhuis maakten we een verslag.
  • De televisie-uitzending van 'Goede buren' planden we in de ‘Week tegen de eenzaamheid’. In het kader van de overheidscampagne ‘Eén tegen Eenzaamheid’ communiceerde het ministerie van VWS de film en de ‘Goede gesprekken’ naar zijn netwerk, waar Human automatisch ook onderdeel van is. 
  • De Filmkrant: "Wilma en Ada zijn als Cagney and Lacey. Ze lezen signalen af, als detectives van de eenzaamheid […] een aangrijpend document over ieders toekomst."

We zien ons

In 'We zien ons' volgen we de inwoners van de Geleense wijk Lindenheuvel, waar behalve de mijn ook de kerk en het traditionele verenigingsleven dreigen te verdwijnen. Gedurende een jaar volgen we een aantal inwoners van Lentjheuvel. In zes afleveringen worden we deelgenoot van hun leven en strijd.

  • De serie ontlokte Arjen Fortuin in zijn bespreking ervan de verzuchting: “Bescherm Human tegen de Hilversumse bovenbaasjes.”
    Uit zijn recensie in NRC: “Terwijl het NPO-bestuur zich verheugt op schaatsende BN’ers, zond Omroep Human een schitterende documentaire over eenzaamheid uit. (…) Uiteindelijk gaat 'We zien ons' over eenzaamheid, over hoe mensen in een gemeenschap steeds minder worden gezien, maar hoe er altijd een paar tussen zitten die naar anderen blijven omkijken. En in het verlengde daarvan: hoe er bij Omroep Human programmamakers zijn die naar die mensen omkijken. Nu maar hopen dat dat door de Hilversumse bovenbaasjes ook wordt gezien.”
  • Human en Humanitas organiseren dit voorjaar een impacttour door het land, waar we aan de hand van fragmenten uit de serie in gesprek gaan met de inwoners van zeven steden over het signaleren en bestrijden van eenzaamheid.
  • In het kader van de overheidscampagne ‘Eén tegen Eenzaamheid’ kondigde het ministerie van VWS de serie 'We zien ons' aan binnen zijn netwerk.
  • Op het Limburg Film Festival is 'We zien ons' uitgeroepen tot ‘Lievelingsfilm’

Wat zou jij doen?

Kinderen lopen tegen allerlei grappige, praktische en ingewikkelde of verdrietige dilemma’s aan. Hoe gaan ze daarmee om? Hoe en waarom komen zij tot een bepaalde beslissing? In de 10-delige serie 'Wat zou jij doen?' vertelt een kind (10-12 jaar) per aflevering in een korte documentaire wat zijn of haar probleem is. Een panel van twaalf kinderen bekijkt het filmpje en reageert. Zo wordt duidelijk dat je op verschillende manieren naar een dilemma kunt kijken. En het nodigt de kijker uit om bij zichzelf na te gaan: Wat zou ik doen?

  • Wat zou jij doen? On tour
    Samen met het Humanistisch Verbond organiseren we ‘Wat zou jij doen? On tour’. Op vijf locaties in het land gaan kinderen tussen de 10 en 13 jaar, ouders, leraren, pedagogen, en andere opvoeders met elkaar in gesprek, aan de hand van dilemma's en fragmenten uit het televisie-programma. Onder leiding van een moderator, met tv-fragmenten en een inspirerend betoog van een kinderfilosoof. Welke waarden willen opvoeders kinderen meegeven? Hoe vind je de balans tussen loslaten en vertellen hoe ze het moeten doen? En wat vinden de kinderen hier zelf van?
  • Aan het eind van de bijeenkomst in Rotterdam (29 oktober jl.) vroeg de filosoof van dienst aan de kinderen: “Wat vond je ervan dat je zoveel vragen van volwassenen kreeg?” Een van hen antwoordde: “Dat doen ze thuis nooit.”  Zijn moeder slikte even. “Het hoeft ook niet zo nodig”, grapte hij snel.
    De tour komt nog naar Oirsbeek, Enschede en Amsterdam. Kijk hier voor meer informatie.

De publieke tribune

Een serie over macht en onmacht, waar verantwoordelijke bestuurders in gesprek gaan met betrokken burgers.
Hebben de mensen op de publieke tribune van de Tweede Kamer geen spreekrecht, in Humans 'De publieke tribune' nemen burgers juist het woord.
Aan presentator Coen Verbraak de taak om de wereld van de verantwoordelijken met die van de publieke tribune met elkaar te confronteren. Niet voor een klassiek debat, maar om tot een echt gesprek te komen, tot waardevolle inzichten en - wie weet - oplossingen.

  • In de uitzending 'Wie is de baas over mijn medicijnen?' was Laura Bliek de allereerste vragensteller. Ze lijdt aan de spierziekte MSA, maar het beschikbare medicijn Spinraza kreeg ze niet. Te duur, 80.000 euro per injectie. Haar optreden in De publieke tribune leidde ertoe dat ze werd ze gevraagd bij Pauw, ze dook op in Een Vandaag en in het AD. Het resulteerde in het besluit van minister Bruins het medicijn toch aan haar en haar lotgenoten ter beschikking te stellen.
  • Naar aanleiding van de aflevering 'Wie zorgt er voor de mantelzorger?' startte de stichting Mantelzorgelijk een petitie 'Overheid praat met mantelzorgers en niet over mantelzorgers'. Dankzij de aandacht voor het thema is een aantal medewerkers bij enkele politieke partijen uitgenodigd om input te komen geven voor het plenaire mantelzorg-debat in de Tweede Kamer.
    De mantelzorgondersteuning Kappa Helpt gebruikt verhalen uit de uitzending in een masterclass.

#Kutvoorlichting

Vierdelige YouTube-serie over o.a. genot, seksuele diversiteit, consent & communicatie en seks-influencers & porno. Met onder anderen bekende YouTubers en influencers als De Sekszusjes, Jurre Geluk van Spuiten & Slikken en Tom Brok van Teenmag by Korthom. '#Kutvoorlichting' is een samenwerking van 3FM Tussenuur (Human) met Brandpunt+.

Reacties uit het veld:

  • Marjolein Klaassen, Rutgers:
    "'#Kutvoorlichting' heeft bij ons op Facebook (met name jongeren) en LinkedIn (met name docenten) echt heel goed gescoord. Voor Rutgers is het belangrijk dat er juist vanuit jongeren zelf aandacht voor gevraagd wordt. Wij roepen al veel langer dat er meer aandacht moet komen voor betere seksuele voorlichting, met de stem van jongeren is het veel krachtiger.”
  • Susan Meijburg, Seksueel Welzijn Nederland:
    "Samen met 3FM Tussenuur onderzochten wat er in de huidige biologieboeken van middelbare scholen staat over de clitoris. Daaruit bleek dat het orgaan er in het geheel niet in staat. Met het programma '#Kenjeclit' willen we dat jongeren meer leren over de clitoris, dus het was voor ons erg interessant om hierin samen te werken. En het leverde ook wat op. NPO Radio 2 besteedde er aandacht aan en de Vlaamse radio nodigde ons uit voor een gesprek. Ook hebben we door aan te haken bij '#Kutvoorlichting' een aantal reacties ontvangen van mensen die vrijwilliger willen worden bij SWN. En docenten hebben aangegeven dat ze de methode '#kenjeclit' graag in hun klas willen gebruiken."

Medialogica

Een aantal uitzendingen in 2019 van Medialogica bracht mensen in beweging:

  • Naar aanleiding van de aflevering 'In het belang van het kind' zijn door Jasper van Dijk (SP) Kamervragen gesteld aan de ministers van Justitie en Veiligheid en Buitenlandse Zaken over de relatie van de overheid met het RTL-programma Ontvoerd.
    Meer informatie over deze Kamervragen is te vinden op onze website. De Kamervragen die door Jasper van Dijk (SP) zijn gesteld vindt u op de site van de Tweede Kamer.
  • Ook na de uitzending van 'Xi, Xi wat jij niet ziet', waarin Medialogica onderzoekt hoe de Chinese overheid probeert ons beeld van China te beïnvloeden, werden Kamervragen gesteld. Twee CDA-kamerleden vroegen om opheldering van het kabinet over de relatie tussen de in Nederland gevestigde Confucius Instituten en Nederlandse onderwijsinstellingen. Lees hier meer over de gestelde Kamervragen:
  • De uitzending ‘De beeldenstorm rond abortus’ leidde tot veel ophef. De beelden van een documentaire van Bert Dorenbos, de oprichter van de christelijke pro-life organisatie Stichting Schreeuw om Leven, waarin hij abortus vergelijkt met de Holocaust zorgden ervoor dat het herdenkingsmuseum van Auschwitz juridische stappen tegen hem overweegt.
  • De bewuste documentaire 'Evolutie, Auschwitz en abortus' die op internet te zien was is meteen na de Medialogica-uitzending verwijderd.

Medialogica in de klas

Met de Human-masterclass ‘Medialogica in de klas’ bereikten we afgelopen jaar ruim 1400 studenten (HBO/WO/MBO/VO/PABO), waaronder een klas met kinderen met autisme.
‘Medialogica in de klas’ is een samenwerking van Human en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.
Eva van 16 meldt na een van de masterclasses ‘Medialogica in de klas’: “We hebben geleerd om respect te hebben voor elkaar, dat we moeten luisteren naar andermans mening en dat je kritisch moet zijn naar wat je leest en ziet.”