De overheid is in Nederland een van de grootste schuldeisers. Kamerlid Tunahan Kuzu, van DENK, zegt in het overleg dat de grootste veroorzaker van de schuldenproblematiek de overheid zelf is. ‘Door boetes op boetes en slechte communicatie via onleesbare brieven veroorzaakt de overheid escalerende schulden.’
Voor het overleg van de Tweede Kamer deed de Nationale Ombudsman een oproep aan de overheid om bij het innen van schulden meer oog te hebben voor burgers. Het rapport van de Ombudsman stelt dat burgers vaak wel willen betalen, maar dat niet kunnen.
Het rapport pleit voor meer persoonlijk contact. Ook Ester Gould en Sarah Sylbing, makers van Schuldig, een serie die de schuldenproblematiek in Nederland schetst, zeggen in een eerder interview dat direct contact helpt.
In de documentaire Lost Boys: 5 jaar later zien we dat Demo uren aan de telefoon zit, en van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Volgens Sarah Sylbing moet er meer overzicht komen, want veel mensen hebben dat niet. ‘Je hebt met zoveel instanties te maken. Bureaucratie is een groot probleem.’
In het rapport van de Nationale Ombudsman is dit ook een groot knelpunt. Ester Gould vertelt dat de overheid veel automatiseert, terwijl het bedrijfsleven daar steeds meer van af stapt. Een voorbeeld van veranderingen in het bedrijfsleven is het telecombedrijf KPN, die eind februari bekend maakten dat ze een soepelere procedure opstarten voor klanten met schulden.
Tekst gaat verder onder de afbeelding