Tien uur achter elkaar hebben ze de serie, die in het voorjaar bij de collega’s van de VPRO wordt uitgezonden, gebingewatcht. ‘Het zit zo goed in elkaar, met vette hiphop, je bent gewoon nooit vermoeid. Normaal val ik snel in slaap in de bioscoop, maar bij deze serie niet’, zegt Sarah. De serie is gefilmd op een highschool in een buitenwijk van Chicago. Het is een populaire school, waar veel kan. Uit cijfers blijkt dat de zwarte leerlingen op de school aanzienlijk slechter scoren dan de witte leerlingen. De oorzaak daarvan lijkt een optelsom van verschillende dingen te zijn; onderhuids racisme, te lage verwachtingen van docenten en ouders en sociaal economische verschillen.
‘Je voelt het al bij de trailer, het is zo lekker gemaakt’, zegt Sarah Sylbing over de Amerikaanse serie ‘America To Me’. Samen met Ester Gould maakte Sylbing de documentaireserie Schuldig voor Human. Het vervolg waar ze nu aan werken gaat over kansenongelijkheid in het onderwijs.
Optelsom
De kloof
Vooral die laatste factor speelt een grote rol in de nieuwe documentaireserie voor Human waaraan Sarah en Ester werken. Sarah: ‘Er zijn allerlei thema’s die overlappen met ‘America to me’, bijvoorbeeld het consumentisme op school: ik betaal je, dus ik heb recht op les. Dat zie je in Nederland met name bij kinderen van hoogopgeleide ouders. En in Nederland bestaat ook kansenongelijkheid in het onderwijs, het is steeds moeilijker om van een dubbeltje een kwartje te worden. Het gaat in onze serie minder over zwart-wit, in die zin dat we vooral kijken naar de sociaal economische achterstanden. Dat heeft ook wel een kleur in Nederland, maar dat heeft iets minder onze focus. We gaan qua vorm net zoiets als schuldig maken, dat je verschillende personages volgt en meeleeft.’
Ester: ‘En dat je grip probeert te krijgen op de personages. Er wordt vaker over onderwijs gesproken en terecht. Dan gaat het over lage salarissen of rankings. Maar het is de optelsom van dingen die ervoor zorgt dat de kloof toeneemt.’
Bekijk hier het hele gesprek dat Nadia Moussaid met Sarah en Ester had in ‘Het Beste van IDFA’, vanaf 32:48.