1. Carmelita wilde na iedere draaidag stoppen
‘Carmelita speelt graag hard to get’, vertelt regisseur Ester Gould lachend. ‘Zij laat zich echt niet vertellen wat ze moet doen. Ik heb haar eindeloos vaak verteld dat we een half jaar zouden draaien, maar dat maakte niet uit. Dan moet je als regisseur proberen om niet in paniek te raken, want als ze echt stopt, dan zit je met een hoofdpersoon minder. Gelukkig had ik op een gegeven moment door hoe ze in elkaar steekt.’
Goulds collega Sarah Sylbing vult aan: ‘Je begreep wel snel dat het hielp om haar te charmeren en een beetje de diva te laten spelen. Daar ben jij wel goed in.’
Gould: ‘Eigenlijk hebben alle hoofdpersonen op een gegeven moment wel gezegd: ik stop ermee. Ditte moest ik ook blijven bewerken; Dennis net zo goed. Een half jaar filmen is lang. Je vraagt nogal wat van mensen. Het is heel menselijk dat je dat op een gegeven moment een beetje beu bent.’
Sylbing: ‘De vader van Dennis - Henk - wilde trouwens ook nooit gezenderd worden (een microfoon krijgen, red.). Ik heb wel veertig of vijftig draaidagen met hem gehad, en elke keer was het strijd - niet een beetje, maar zo van: ik wil echt niet. De opdracht voor de geluidsvrouw was: Henk wil niet, maar je moet hem zenderen. Henk zei dan altijd: ja, maar ik ga toch zo weg. Dan zei ik: maar misschien zeg je net in dat kwartiertje nog iets grappigs. En dan zei hij: ik zeg toch niks. Terwijl zijn opmerkingen altijd goud waard zijn.’
Gould, lachend: ‘En hij gaat nooit weg!’
Tekst gaat verder onder de foto