Hoe kansenongelijkheid een gezicht kreeg

Impact van de serie

Dat gelijkheid in het onderwijs belangrijk is, werd nog eens extra bewezen door de aandacht na de documentaireserie Klassen en het impactprogramma daaromheen. Er waren bijeenkomsten in iedere provincie, een jongerenraad ging van start. Klassen ging bovendien de scholen in en door het hele land wordt gewerkt aan concrete plannen. Graag nemen we je mee in alles dat Klassen was, is en nog gaat zijn.

We waren er lang van overtuigd in Nederland: iedereen krijgt dezelfde kansen in ons onderwijs. Je hoeft niet rijk te zijn of van hoogopgeleide huize om naar het vwo te kunnen. Maar is dat wel écht zo?

Die vraag stelde Ester Gould en Sarah Sylbing, de makers van Klassen. De schok dat waar je wieg staat nog altijd bepalend is, ontstak een vuur dat maar blijft branden. Ouders, onderwijskrachten en kinderen riepen op tot verandering.

Beleid

De serie zorgde voor veel aandacht in de politiek. Zo stelde Lodewijk Asscher (PvdA) vragen in de Tweede Kamer erover en noemde Sigrid Kaag (D66) het in de verkiezingscampagne. Kansengelijkheid werd een belangrijk item in de landelijke verkiezingscampagne van 2021. In Amsterdam, werd met dank aan Klassen, een motie aangenomen van BIJ1. Waarbij thuissituatie verdwijnt als criterium. Daarnaast is PvdA gestart met rondetafelgesprekken met de documentairemakers en docenten om beleid om kansengelijkheid te verbeteren.

Ook tijdens de landelijke verkiezingen van 2021 was de impact van Klassen voelbaar. Vrijwel alle partijen waren het eens: de kansenongelijkheid in het onderwijs moet aangepakt worden.

In de verkiezingsprogramma's van de partijen verschillen de oplossingen waar de partijen mee komen. Zo wil de PvdA dat gemeenten en scholen meer geld gaan geven voor armoedebestrijding onder kinderen, terwijl de SGP wil inzetten op betrokken ouders. Bijvoorbeeld door voorlezen te stimuleren.

BIJ1 wil een gratis voorschool voor alle kinderen en GroenLinks pleit ervoor dat de buitenschoolse opvang helemaal gratis wordt. Ten midden van alle verschillende voorstellen is het opvallend dat de VVD niet het probleem van kansenongelijkheid in haar partijprogramma benoemt.

Wat staat er te gebeuren?

  • Op 1 november wordt de volledige Klassen Kennisbank gelanceerd: wetenschappelijk gestaafde informatie en tips om kansenongelijkheid te herkennen en te bestrijden in de klas. Er komt ook een versie voor schoolleiders. Neem nu vast een kijkje op gelijkekansenindeklas.nl. De Kennisbank is ontwikkeld in samenwerking met de Gelijke Kansen Alliantie en Education Warehouse.
  • HUMAN, IDFA en Movies that Matter hebben daarnaast speciaal Klassen in de Klas lesmateriaal ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs en het mbo. Aan de hand van fragmenten, kijkvragen en verdiepingsopdrachten kunnen docenten, scholieren en studenten in gesprek gaan over onder andere kansenongelijkheid, prestatiedruk en beeldtaal.
  • Dertig scholen doen mee in het najaar van 2021 en het voorjaar van 2022 mee met de Scholendagen. Daarnaast committeert ongeveer de helft van de scholen zich aan langer traject om kansengelijkheid ook in hun school hoog op de agenda te zetten.
  • Met veertien meetups, bijeenkomsten waar verder werd gesproken over gelijkheid in het onderwijs, werd door het hele land vervolg gegeven aan de problematiek. In de nabije toekomst worden nog meer meetups gepland.
  • In het Klassen Magazine wordt de impact van de serie geillustreerd door interviews, artikelen, colunms en cijfers. Download het magazine of bestel de papieren editie door op de onderstaande links te klikken.

Nominaties & Prijzen

"Journalistiek is de serie uiterst relevant, maar het zijn de details die de productie naar een hoger niveau tillen. Een moeder die haar iPhone-oortjes inhoudt bij een oudergesprek, de bewonderenswaardige meester Thijs, en de implicaties van corona op school. De makers kwamen heel dichtbij het onderwerp en de personages, en de redactie vindt het zeer bijzonder dat ze bij zoveel dingen aanwezig mochten zijn. Momenten die vaak niet door een journalist kunnen worden gevangen."

Astrid Cornelisse - jury Meestervertellers

In de media

Klassen is lang het gesprek van de dag geweest. Op LinkedIn en andere online onderwijsmedia ontstonden tientallen debatten, waar honderden mensen uit het onderwijs in deelnamen. Er verscheen geen stuk over het onderwijs waar niet werd gerefereerd aan Klassen, tot op de dag van vandaag. Zo zat 8 maart 2021 weer een fragment van Klassen in de Vooravond. 

De serie Klassen kwam maar liefst 125 keer onder de aandacht in de Nederlandse media, waaronder dagbladen, RTV, magazines, gidsen en online. Een greep uit de media vind je hieronder.