Human, de betrokken omroep, en De Familie Film & TV, de producent van de serie, benadrukken dat ten onrechte in Trouw het beeld wordt geschetst dat De Leeuwenhoek een ‘model verpleeghuis’ is. Het huis stond tot voor kort op de zwarte lijst van de Inspectie Gezondheidszorg. Dat was juist de reden voor de makers om voor De Leeuwenhoek te kiezen.
Van bestuursvoorzitter Gijsbert van Herk van Stichting Humanitas, waar De Leeuwenhoek onder valt, kregen Adelheid Roosen en Hugo Borst alle ruimte om eveneens problemen te laten zien. Deze komen terug in de televisieserie. Veel is gefilmd, ook als er te weinig personeel staat en bewoners liefdevolle zorg en aandacht tekortkomen. Iedereen in De Leeuwenhoek (mantelzorgers, bestuur en personeel zelf ook) vindt dat het beter kan en moet. We hoorden niet anders daar en dat komt vanzelfsprekend terug in de serie.
Doel van de televisieserie In De Leeuwenhoek is om een brede maatschappelijke discussie aan te wakkeren: de serie is een zoektocht van Roosen en Borst naar hoe de zorg voor mensen met dementie beter en menselijker kan. Dat er gebrek aan geld, zorg en aandacht is, is duidelijk. Hoe dat beter kan is juist de vraag. Daar gaat het over.
De boodschap van alle betrokken partijen is heel helder: meer geld en vooral meer aandacht naar verpleeghuizen.
Hugo Borst:
'Het in Trouw beschreven incident verbaast me niet. Ook in De Leeuwenhoek is sprake van overbelast zorgpersoneel en onderbezetting. Mede daarom hebben Adelheid en ik juist in zo’n instelling onze intrek genomen. We wilden zien wat een gebrek aan verzorgenden betekent voor het welzijn van de bewoners met dementie. Zij komen er vaak bekaaid af. Dat hebben we opgemerkt en dat is in de vier uitzendingen van In De Leeuwenhoek ook terug te zien.
Gezien het feit dat in Nederland naar schatting tweederde van de verpleeghuizen niet kan voldoen aan de 2-op-8-eis van de Tweede Kamer, betekent dat er nog altijd flink wat misgaat en mis zal blijven gaan. Daarom blijf ik, met mijn maatje Carin Gaemers van Scherp op Ouderenzorg, net zo lang strijden tot die wettelijke norm overal van kracht is. In januari waren Adelheid en ik de extra ogen en handen in De Leeuwenhoek. We hebben de bewoners getrakteerd op afleiding en aandacht, dat was heel dankbaar om te mogen doen. Tegelijkertijd was de eenzaamheid, het verdriet en de onrust van dolende bewoners pijnlijk om te ervaren. We hopen dat onze integer gemaakte serie de discussie blijft aanwakkeren hoe om te gaan met mensen met dementie.'
Ook Adelheid Roosen creëert vanuit haar betrokkenheid als mantelzorger al meer dan tien jaar lezingen over haar ervaringen met haar moeder die de ziekte van Alzheimer had. 'Alle misstanden en al het geluk dat mijn moeder overkwam, wordt tijdens die lezingen besproken met het publiek. Ik heb een missie en ik hoop velen met mij.'
Human en De Familie Film & TV laten zien dat het in de menselijke wereld niet altijd gaat hoe we zouden willen en hoe je daarmee om kunt gaan. We nemen de tijd en ruimte om de diepte in te gaan, te begrijpen en meerdere perspectieven te tonen. In De Leeuwenhoek is met dezelfde insteek gemaakt.