‘Het toeval wil het volgende… als iemand iets wil leren over de omgang met ouders met dementie, bak een loeigoeie taart en vraag of je langs mag komen bij de Familie Bahadoer. Als er ergens een gezin is die van nature alles doet zoals jij het zelf in deze omstandigheden zou willen, is het deze familie. Dus het antwoord op je vraag is, in deze, simpel; de familie Bahadoer wist niet beter dan dat hun moeder heel graag – zoals vroeger ook – in bad of in het water wil.
De wereld van Alzheimer stroomt over van de ethische vragen. Maar wat mij betreft stellen we die vragen veel te laat in het leven. Dus ga na; waar verlaat je je moeder? Waar verraad je je moeder, ga die eerste millimeter eens na. Verlaten mag, maar benoem het. Want waar vecht je als gezin, als de kinderen van een ouder met dementie, met elkaar om? Wat geoorloofd is in de ogen van anderen? Of vecht je om het geld van je ouders, of wat zij nog mogen, van jou? Dus leven naar jouw maatstaven? Waar oordeel je over eventuele flirts, erotiek en mogelijke seksualiteit van mensen met alzheimer? Wat wil je allemaal controleren van zijn of haar leven, terwijl zij nog midden in dat leven zitten? Stel mensen met dementie volledig in de gelegenheid om alles te kunnen doen wat zij willen. Dat is mijn motto.
Er wordt tegenwoordig veel aandacht besteed aan het opblazen van dingen, waar we vervolgens heel serieuze vragen over stellen. We bespreken de belangrijkste ethische vraagstukken niet sereen, maar als sensatie. Als snel opruiend nieuws. In plaats van in het openbaar een wezenlijk gesprek te voeren en keuzes te maken. En dan denken we ineens een medaille te verdienen door dit moreel aan de orde te stellen.
Met mevrouw Bahadoer een contact aangaan is een zeer subtiel proces, en dat verwoorden, daar is in de media bijna geen ruimte voor. Dus ik kan op je vraag zeggen, er zit een aanname in die niet klopt, namelijk: ‘dat had mevrouw Bahadoer 20 jaar geleden vast niet gewild…’. En het feit wil, dat wilde mevrouw Bahadoer wel. Liza Kemman heeft onze research gedaan, en dat heeft ze keigoed gedaan. Dus voordat wij gingen draaien, vroegen we alle bewoners, alle familieleden en mantelzorgers wat wel en niet fijn gevonden wordt.
Daarnaast droeg Mevrouw Bahadoer gewoon badkleding. Je zou ook kunnen zeggen: bestaan er foto’s van haar op het strand, in een badpak? Ja. Dus waar hebben we het over? En dat ze met haar mond openligt en er kwetsbaar uitziet, is ook het geval als ze in bed ligt. Dus dat is niet het essentiële verschil.
Ik heb een film gemaakt over mijn moeder waar zij bloot in bad ligt met mijn zus, omdat het onderdeel is van het leven. Ik vind de reacties op de badscène volkomen uit context. Wij zijn eigenlijk allemaal bloot. Elke oorlog die we toestaan, hoe bloot is dat? Hoe bloot geven wij ons? Ik kan de vergelijking in mijn hoofd niet rondkrijgen. Het is al ruw als je iemand niet voor laat gaan in de tram, laat staan dan de gedachte over de kwetsbaarheid van mevrouw Bahadoer te betwijfelen.’