HUMAN is een publieke mediaorganisatie die onder alle omstandigheden kiest voor menselijkheid. Dit tonen we niet alleen in onze programma's, maar ook in wie we zijn als merk. Met een herkenbare positionering presenteert HUMAN zich eenduidig aan het publiek.

Deze positionering rollen we uit in onze programma's, communicatie-uitingen en cultuur van HUMAN. Dat doen we met de huisstijl, de schrijfwijzer en de beeldvisie. De kaders en voorbeelden hiervoor staan in dit merkboek.

De eindredacteur en de producent zijn verantwoordelijk voor het doorvoeren in het programma of project. De eindredacteur overlegt met de afdeling Publiek en Marketing over de toepassing van de huisstijl.

Heb je vragen, neem dan contact op met de afdeling Publiek en Marketing van HUMAN via: huisstijl@human.nl

Over HUMAN

Merkessentie
Voor wie menselijkheid zoekt.

De merkessentie is de kern van ons merk. Denkbeeldig kunnen we alles wat we maken en uitdragen toetsen aan onze merkessentie.

Missie
HUMAN wil mens en samenleving vooruithelpen door elkaar te zien in al onze kracht, kwetsbaarheid, hoop en wanhoop. Niet door elkaar te reduceren tot groep of wereldbeeld, maar door te zien wat ieder mens uniek maakt.

Visie
HUMAN streeft naar een meer menselijke samenleving. Een plek waar je kunt onderzoeken, luisteren, twijfelen en waar je echt contact maakt met jezelf en anderen. Zo zorgen we samen voor positieve verandering. 

Kernwaarden
Authentiek, onderzoekend, betrokken

Huisstijl

  • Het lettertype in het HUMAN-logo is Riforma Medium.
  • Het logo heeft een afspatiëring van -30 punten
  • Het logo heeft een horizontale vlakverdeling (horizon)
  • Het logo heeft een sterk optisch middenpunt
  • Het logo heeft een sterk visueel ritme
  • In het logo wordt HUMAN geheel in kleine letters / ondercast geschreven. Deze manier van schrijven is alleen bedoeld voor het logo.
  • Let op: in lopende tekst wordt de naam HUMAN met kapitalen geschreven. De schrijfwijze van HUMAN, de programmatitels, etc. is te vinden in de HUMAN schrijfwijzer.
  • Het logo heeft een horizontale vlakverdeling (horizon)
  • De aanbevolen witruimte rondom het logo is 1x de stokbreedte

Full-color-gebruik
De basisregel corporate kleurgebruik voor het HUMAN-logo is roze boven en oranje beneden. Enige reden om hiervan af te wijken is:

1) als het logo wegvalt op de achtergrond
2) als het vloekt met de achtergrond

In deze gevallen kan je een kleurencombinatie uit de powercombi's kiezen. Let op: alleen als uitzondering gebruiken.

Zwart/wit-gebruik
Als er alleen een mogelijkheid is om alleen een zwart of wit logo te gebruiken, dan wordt het logo in diapositief gebruikt, zonder horizon.

Bij gebruik van kleurbanen op de achtergrond wordt het witte logo (met geheel witte letters) gebruikt.

Het is belangrijk dat we een consequente schrijfwijze handhaven in alle uitingen op onze website, sociale media, in nieuwsbrieven, persberichten en in print. In de schrijfwijzer staan alle afspraken op een rijtje. Over leestekens, accenten, afkortingen, bronvermelding en alles wat je verder moet weten.

Heb je vragen over hoe we bepaalde woorden schrijven? En kon je niet in onze Schrijfwijzer, ons Stijlboek, OnzeTaal.nl of woordenlijst.org het antwoord vinden, mail dan naar huisstijl@human.nl.

Belangrijk:

  • HUMAN wordt in lopende tekst altijd in kapitalen geschreven
  • In de titelkaart worden programmatitels altijd in ondercast geschreven.
  • Programmatitels worden in geen geval volledig in kapitalen geschreven.
  • Overige schrijfwijze van titels vind je in de HUMAN schrijfwijzer.

Het lettertype van HUMAN is Riforma LL van Linotype. Dit wordt gebruikt voor alles wat wordt vormgeven. Riforma is geen standaard lettertype. Daarom wordt in dagelijkse communicatie en e-mails (zoals Word, Excel, Outlook) lettertype Calibri 11 pt. gebruikt. 

  • Riforma LL bold wordt gebruikt bij kopjes, subtitels en quotes.
  • Riforma LL medium wordt gebruikt bij lopende teksten en programmatitels.
  • Riforma LL regular wordt gebruikt bij lopende teksten en webteksten

 

Regelafstand
De regelafstand is gelijk aan de corpsgrootte.

Powercombi's voor programma's
Deze kleurensets bieden mogelijkheden voor programma’s met totaal verschillende onderwerpen. Download hieronder de pdf's.

Corporate kleuren
Deze kleuren zijn gedefinieerd voor alle HUMAN corporate communicatie-uitingen:

Hieronder vind je voorbeelden van communicatie-uitingen in de HUMAN huisstijl.

Voorbeeldadvertentie

Iedere HUMAN-medewerker moet de digitale e-mailhandtekening aanpassen in de nieuwe HUMAN-huisstijl. Richtlijnen vind je op intranet.

Beeldvisie

Kernwaarden beeldvisie

  • Mensen moeten er authentiek uitzien
  • Iedereen is met elkaar bezig, maakt contact met elkaar of met de camera
  • Oprecht in hun gevoel of op zijn/haar gemak
  • Natuurlijk licht waar het kan of juist heel kleurrijk en speels

De visuele basis van HUMAN
HUMAN toont aan dat er altijd ruimte is voor verschillende perspectieven, voor nuance en, niet onbelangrijk, voor twijfel. Dit komt duidelijk naar voren in de beeldvisie van HUMAN, waarin de authenticiteit van mensen centraal staat en zij oprecht in beeld worden gebracht.

Interactie met elkaar en contact maken zijn daarbij sleutelbegrippen. Het gedachtegoed van HUMAN is geworteld in de historie, maar de omroep zelf is jong en modern van aard. Daarom kiezen we er voor om te werken met natuurlijk of aanwezig continu licht zodat we heldere kleuren en sfeervolle beelden kunnen maken.

We willen ook kunnen spelen, dus bij studio- of set-fotografie is er de mogelijkheid om de lichtopstelling te laten inspireren door gebruik te maken van de zogenaamde powercombi’s waarbij twee contrasterende kleuren (zoals in het logo van HUMAN) in één beeld wordt gebruikt. Dit alles bij elkaar draagt bij aan een visuele identiteit die zowel dynamisch als herkenbaar is.

Do’s en don’ts beelden

  • HUMAN staat voor menselijkheid en oprechtheid. Beelden worden altijd vanuit een menselijk perspectief gemaakt, rekening houdend met de ooghoogte van je onderwerp.
  • Geen te hoge of te lage standpunten om hiërarchie te voorkomen.
  • Er wordt buiten de gangbare postproductie geen AI of andere beeldmanipulatie toegepast om beelden aan te passen. Probeer alles in het beeld te laten ontstaan.
  • Er wordt geen gebruik gemaakt van hard flitslicht of ringlichten. Natuurlijk of aanwezig continu licht kan wel worden ingezet om een sfeer te creëren of een locatie uit te lichten.
  • De mensen in beeld zijn nooit anoniem en er wordt altijd gezocht naar een moment van contact met de camera of met elkaar.
  • Probeer altijd in relatie tot de titels of tekst complementair te denken. Dus als de kleuren van de powercombi's in de foto zitten, zou het bijvoorbeeld mooi zijn als de typografie wit of neutraal is.

Programmavormgeving

In HUMAN-programma’s dient de huisstijl van HUMAN volledig terug te komen. De richtlijnen voor programmavormgeving zijn hieronder beschreven.

Uitzondering: dramaproducties en auteursgedreven documentaires via fondsen:
Dramaproducties en auteursgedreven documentaires / kunstzinnige documentaireseries die via fondsen tot stand zijn gekomen (NPO Fonds, Fonds 21, etc.) vormen een uitzondering. Voorbeelden zijn o.a. NPO Docs. Hiervoor gelden andere richtlijnen. Lees hier deze richtlijnen.

Voor alle producties geldt:

  • De maker/producent legt minimaal twee maanden voor de publicatie-/uitzenddatum het voorstel voor de programmavormgeving voor aan de afdeling Publiek en Marketing van HUMAN.
  • De afspraken over programmavormgeving zijn in het contract met de producent verwerkt.
  • Alle HUMAN-programmatitels krijgen het lettertype Riforma medium met dezelfde typische vlakverdeling.
  • Voor de programma's van HUMAN zijn 28 powercombi kleurensets gedefinieerd.
  • Ieder HUMAN-programma kiest een kleurenset. De gekozen kleurenset (bijv. groen boven, blauw onder) mag ook omgedraaid ingezet worden (blauw boven, groen onder). Let op: als een kleurenset en volgorde van kleur eenmaal gekozen is voor een programma, blijven deze altijd dezelfde volgorde houden. Dat betekent: boven is altijd kleur A, onder is altijd kleur B.
  • De hoogte van de horizon in de letter heeft altijd een vaste positie.
  • De twee kleuren lopen niet geleidelijk in elkaar over, maar hebben een duidelijke scheiding waardoor een strakke lijn (horizon) ontstaat.

De hoogte van de horizon in de letter heeft altijd een vaste positie

Voorbeeld vormgeving in programmatitel

Voorbeeld vormgeving in programmatitel en uiting

Kleurcodes programma's
Deze kleurensets bieden mogelijkheden voor programma’s met totaal verschillende onderwerpen.

Programma's zijn vrij om een kleurencombinatie te kiezen die het beste bij het programma past. Mocht het dezelfde kleurencombinatie zijn als een ander HUMAN-programma dan is dat niet erg, maar het wordt aangeraden om je als programma te onderscheiden van andere programma's.

  • Programmatitels worden altijd in ondercast (kleine letters) geschreven en bevatten geen hoofdletter.
  • Programmatitels worden in geen geval volledig in kapitalen geschreven.
  • De naam HUMAN wordt in lopende tekst (bijvoorbeeld in de aftiteling) altijd in kapitalen geschreven. Voorbeeld: Eindredacteur HUMAN

Kijk voor meer informatie in onze schrijfwijzer

Een screenbug (voor TV) is het HUMAN-logo met daaromheen een donkergrijze outline. Deze dient alleen gebruikt te worden als screenbug. De NPO plaatst deze screenbug.

Idents

Elk HUMAN-programma begint met een pre-ident van HUMAN van 3 seconden en eindigt met de eind-ident van HUMAN van 5 seconden. De eind-ident is onderdeel van de aftiteling, die maximaal 30 seconden duurt.

Online ident
Voor online uitingen en sociale-media-posts is een online ident beschikbaar, via Team Online.

Samenwerking met andere omroepen
Voor samenwerkingen met andere omroepen, zoals VPRO of Omroep ZWART, zijn combi-idents beschikbaar.

Screenshot uit de HUMAN-ident

  • In de leader worden altijd huisstijlelementen van HUMAN gebruikt, de kleuren van de letters uit de gekozen kleurenset, zoals omschreven in de richtlijnen programmavormgeving.
  • De titel wordt in de leader altijd in Riforma LL medium geschreven met dezelfde typische vlakverdeling.
  • Als er gebruik wordt gemaakt van een subtitel, wordt deze ook in Riforma LL medium geschreven, in ondercast (zonder hoofdletters). Dit mag in wit of in een kleur uit de gekozen kleurenset. Zolang het goed leesbaar is. 
  • Zorg ervoor dat de leader aansluit bij de ident.
  • De leader kan direct volgen op de ident, maar er kan ook met een scène / cold open begonnen worden. Dan heeft het de voorkeur om een titelkaart na de pre-ident te plaatsen.
  • Plaats de titel niet te laat in beeld.
  • Een leader duurt maximaal 15 seconden, bij voorkeur korter.

Begint de leader met een scène of cold open, plaats dan een kaart met de titel van het programma na de pre-ident. De titelkaart is altijd in het lettertype Riforma LL medium en geschreven in ondercast (zonder hoofdletters).

De titelkaart sluit aan op de pre-ident.

Titelkaart 'liefjes'

Titelkaart 'thuiszoekers'

Titelkaart 'metropolis'

Subtitel
De subtitel word ook in Riforma LL medium geschreven, in ondercast (zonder hoofdletters). Dit mag in wit of in een kleur uit de gekozen kleurenset, zolang het goed leesbaar is. 

  • Naamtitels, hashtags, bronnen en urls worden in het lettertype Riforma LL medium geschreven.
  • De naamtitel kan links of rechts gebruikt worden [voorkeur kijkrichting persoon]
  • In de naamtitels komen de kleurenset van het programma terug

Naamtitel

Het is mogelijk om een programma-hashtag te gebruiken. Dit kan:

  • 3 à 5 seconden in de eerste vijf minuten van het programma.
  • vervolgens minimaal 1x (bij voorkeur 3 keer) bij spraakmakende fragmenten.

Voorbeeld

  • De aftiteling inclusief eind-ident mag niet langer duren dan 30 seconden.
  • In het AfterEffects-bestand kunnen de namen en functietitels aangepast worden. Tevens kunnen de kleurbalken die boven de namen en functietitels 'kort stilstaan' worden aangepast naar de eigen programmakleuren (powercombi).    
  • Houd bij de aftiteling rekening met een marge voor de NPO Strap. Download hierboven een referentieplaatje voor de positie en grootte van de strap (png: 1920x1080). De NPO Strap verschijnt op 30 seconden voor het einde van een programma in het geval dat deze eerder is aangeleverd als MXF-upload.
  • In de aftiteling staat de url van de programmapagina altijd in beeld, behalve als er vooruitgeblikt wordt naar een volgende aflevering.
  • De vormgeving van de aftiteling sluit aan op de eind-ident. Dit voorbeeld is te zien in de video.  

Lettertype en grootte

  • "human" links in beeld is in Riforma LL medium 120 pt.
  • Functie: Riforma LL bold 42 pt.
  • Naam en Achternaam: Riforma LL medium 42 pt.

URL
In de url van de programmapagina wordt ieder woord van de programmatitel met beginhoofdletters en zonder streepjes geschreven.

  • human.nl/KanaalSociaal
  • human.nl/OverLeven

Aftiteling voorbeeld

Na de aftiteling komt de eind-ident. Deze ident duurt maximaal 5 seconden.

Screenshot uit de ident

Alle HUMAN-programma's krijgen een eigen thumbnail op NPO Start. Ieder programma dient een thumbnail aan te leveren voor NPO Start.

Specificaties:

  • 1 grafisch vormgegeven titel/logo in wit
  • 1 grafisch vormgegeven titel/logo in kleur (in gekozen kleurenset programma)
  • Lettertype Riforma LL medium
  • Zorg voor een groot contrast in de achtergrond image zodat witte tekst eruit springt
  • Font zo groot als mogelijk in het gegeven canvas, indien twee regels dan links uitlijnend
  • Maximaal kader: 2 x 1
  • Transparante achtergrond
  • Bij voorkeur in .PNG (anders .PSD of .SVG)
  • Maximaal 10 MB per file

Voorbeeld NPO Start thumb in huisstijl van HUMAN

De programma-identificatie (pre-roll slate) voor MXF-files is een extra controlemogelijkheid of de juiste file wordt verstuurd naar DDV. Ook binnen de DDV-processen biedt de programma-identificatie een controlemogelijkheid. Alle files die vanuit DDV instromen naar Beeld en Geluid zijn daarmee voorzien van een programma-identificatie, mits door de omroep ook zijn aangeleverd.

In de programma-identificatie wordt het lettertype Riforma LL medium gebruikt. De lettergrootte wordt in overleg met de producer van HUMAN bepaald.

De programma-identificatie geeft de volgende informatie:

  • Omroep
  • Serietitel (in hoofdletters)
  • Afleveringstitel en eventueel afleveringsnummer
  • Eerste verwachte uitzenddatum (intended date)
  • OWE (los ondertiteling-bestand): ja/nee
  • Titelkopie: ja/nee
  • Audiosysteem: Stereo A1, A2.
  • Videoformaat HD1080i

De programmagegevens moeten verwerkt worden in het formulier logboek buitenproducenten en uiterlijk 2 dagen vóór uitzending aangeleverd bij de producer van HUMAN.

Dramaproducties en documentaires die via fondsen tot stand zijn gekomen (NPO Fonds, Fonds 21, etc.) vormen een uitzondering op de HUMAN-huisstijl. Voorbeelden zijn o.a. NPO Docs: Queerkamp, Alles komt goed, Brandmeester en Laura H..

Gezien het artistieke karakter van deze producties heeft de producent de vrijheid om de verdere vormgeving in het programma aan te passen aan de inhoud. Voor deze documentaires geldt het volgende:

  • Deze documentaires en dramaproducties beginnen en eindigen altijd met een HUMAN ident (vereiste)
  • Voor de titelkaart is het gewenst om het HUMAN font Riforma LL medium te gebruiken, maar dit is geen vereiste
  • De aftiteling is altijd volgens de richtlijnen van HUMAN in het HUMAN font Riforma LL medium (vereiste)
  • Indien mogelijk en waar mogelijk, gebruik van HUMAN lettertype Riforma LL medium in de verdere vormgeving
  • Indien mogelijk en waar mogelijk, gebruik van HUMAN kleuren 
  • Indien mogelijk en waar mogelijk, schrijfwijze van programmatitels geheel in ondercast (geen hoofdletters)

Graag waar mogelijk de HUMAN-huisstijl richtlijnen aanhouden, zoals in de huisstijl-richtlijnen van deze pagina beschreven.

Let op: Deze uitzondering geldt alleen voor de artistieke auteursgedreven documentaires en dramaproducties die door fondsen worden gefinancierd. Bij twijfel graag overleggen met het team Programmamarketing van HUMAN.

Titels in ondercast in Riforma LL medium (afspatiering –30) en regelafstand gelijk aan corpsgrootte.

Font

Aftiteling

Vormgeving NPO Doc

De NPO heeft speciale richtlijnen voor NPO Docs.

NPO Doc-documentaires dienen voorzien te worden van een NPO Doc Leader aan het begin en een NPO Doc Weekly aan het eind van het programma. Overleg met de producer van HUMAN welke eindleader van toepassing is.

In deze leader moet de titel van de film op de ‘eindkaart’ gezet worden. Deze mag verspreid over één, twee of drie regels geplaatst worden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het NPO huisstijl.