We hadden besproken hoe de commerciële wereld zich verhoudt tot het thema van dit jaar: Macht, media en manipulatie.
Kern van deze uitzending was de constatering dat de grote technologiebedrijven ons gedrag niet alleen weten te voorspellen, maar ook gaan bepalen. Google, Facebook en Amazon zijn bezig met een langzame overname van onze autonomie en ondanks het feit dat we weten dat dit gebeurt, laten we dat toe.
Centraal stond het begrip ‘surveillancekapitalisme’ van sociaalpsycholoog en filosoof Shoshana Zuboff, waarmee ze aanduidt hoe de menselijke autonomie op een verborgen manier wordt gereduceerd tot het absolute minimum: zijn bereidheid de portemonnee trekken om geld uit te geven binnen een vooraf uitgestippeld consumptiepatroon. Dat is in de eerste plaats slecht voor onze individuele vrijheid, omdat we afleren onze individuele beslissingen te nemen. De vraag is: Hoe veranderen we hierdoor, wie worden we door al die manipulatie en willen we wel zo worden? De gevolgen strekken zich uit tot onze hele samenleving. Tot ons democratisch bestel.