Meestal dringen die zich aan me op. Zoals bijvoorbeeld dat been in de IJssel. Ik zag het in Opsporing Verzocht, wat heel absurd was. Meestal worden er in zo'n geval meerdere lichaamsdelen gevonden, maar nu was het alleen een been. Op televisie liep er een agent langs de IJssel die zei: 'Er is een been gevonden, maar verder niks, kent u iemand in uw omgeving…', of zoiets. Toen dacht ik, bingo! Los van de gruwelijkheid is het kunst, wat de werkelijkheid ons hier flikt. Want dat been gaat alles in de war schoppen. Omdat het officieel geen lijk is, mag je het niet begraven. Bij een hoofd of een romp mag dat wel. Uiteindelijk werd het been toch in een kinderkistje begraven, maar dat bleef ingewikkeld. Want op welke begraafplaats moet je het begraven als je niet weet of het een katholiek of een islamitisch been is?
Absurd was ook dat deze persoon, de eigenaar van dat been, in theorie nog kon leven. En wat zouden ze met het been gaan doen? Ik wist dat het een gouden vondst was en een boek moest worden, ik ben er uiteindelijk zeven jaar mee bezig geweest. Eerst ga je van alles verzinnen over de eigenaar van dit been – misschien zat 'ie wel op voetbal. Dat is wat een fictieschrijver doet. Maar het is nog veel fascinerender als het lukt om erachter te komen hoe het echt gegaan is, wie die persoon echt was. Het is net als Michelangelo zei over zijn beeldhouwwerk: hij zag het beeld al, hij moest alleen het marmer nog even wegbikken. Dit been stak als het ware al uit een stuk marmer en met de feiten bikte ik de rest van het leven tevoorschijn. Dat is voor mij literatuur. De werkelijkheid kan een poëtische kracht hebben."
Hieronder luister je de muziek van Joris van Casteren en andere gasten van de Brainwash Zomerradio en de Brainwash Podcast.