"We hebben fout geld, we hebben Heineken-geld", verzucht Van Lieshout in Beer (2019), de prachtige film die hij maakte over de door hem gewonnen Heinekenprijs. Beer is op dit moment te zien in het Amsterdam Museum op een expositie over bier, maar is ook online te bekijken.
"De film is een behoorlijk hyperactief verslag over de persoonlijke worsteling die Van Lieshout doormaakt nadat hij die belangrijke oeuvreprijs wint. Hij voelt zich een uithangbord voor de 'foute' biergigant – een ongemakkelijke positie die hij illustreert door zijn huis te verbouwen: hij zaagt een Heineken-ster-vormig gat in zijn muur boven de Heineken-groene bank (die had hij toevallig al tien jaar) en laat zichzelf in een gigantische aluminium Heinekenbierblik door winkelstraten rollen. Hij maakt ruzie met zijn buurman, een horeca-eigenaar, als hij de cafénaam 'De Gele Kanarie' overplakt met 'De Groene Kanarie' en raakt opnieuw in conflict als hij zich in een interview negatief uitlaat over Heineken.
Van Lieshout besluit dat hij iets goeds wil doen met zijn geld, en besluit het te doneren aan een apotheek in opbouw in Tanzania. Het blijkt niet zo overzichtelijk: het geld lijkt gebruikt te worden voor een woonhuis en niet voor een medicijnwinkel. Weggegooid geld? Of maakt het niet uit wat er met het geld gebeurt zolang het maar weg is bij Heineken?
De vraag die in alle kriskras door elkaar gemonteerde anekdotes overheerst: kun je als kunstenaar nog vrij en compromisloos zijn wanneer je zo'n grote prijs van een multinational aanvaart?