Wie of wat praat ons dan deze moederschapsmythe en het bijbehorende schuldgevoel aan? Het is bizar, maar het lijkt erop dat Britse en Amerikaanse kinderartsen uit de jaren vijftig − een tijd waarin de meeste vrouwen, in het Westen, zich financieel konden veroorloven om thuis te zitten met koekjes en thee − nog steeds grote invloed hebben op ons denken over moederschap.
In de boeken van Dr. Spock en consorten wordt een natuurlijk, intuïtief en exclusief moederschap gepropageerd. Waarin een goede hechting van het kind voornamelijk gemeten wordt in de fysieke aanwezigheid van de moeder. Deze ideologie is dus direct gekoppeld aan het 'niet werken' van de vrouw en vormt nog steeds de basis voor het problematiseren van het combineren van werk en gezin.
Commercie speelt natuurlijk ook een grote rol in onze beeldvorming over moederschap. Decennia lang is ons het beeld van een lelieblanke moeder, die met een grote glimlach een lasagne uit de oven tovert voor haar gezin, terwijl de vader binnen komt rennen van zijn werk, door de strot gedouwd.
Tegenwoordig spelen sociale media misschien nog wel een belangrijkere rol als het om onze beeldvorming rondom moederschap gaat. Op Instagram is werkelijk opnieuw een cultus rondom het perfecte of natuurlijke moederschap ontstaan. Moeder zijn op Instagram is een nieuw verdienmodel geworden.
Deze Insta-moms verkopen een ideaalbeeld, met een vleugje echtheid, en koppelen dit aan producten en merken door wie ze worden gesponsord. En zo komt het idee in ons hoofd, dat onze baby pas echt goed hecht, wanneer we hem of haar dragen in een vegan draagdoek van 370 euro.