De informatie vliegt ons om de oren in de gedigitaliseerde wereld met filterbubbels, online challenges, desinformatie, viral posts en extreme meningen. Tijdens de interactieve Masterclass Medialogica ontrafelen scholieren en studenten de mechanismen die schuilgaan achter grote mediagebeurtenissen en zo de publieke opinie beïnvloeden.

Media hebben veel invloed op de manier waarop we naar elkaar en de wereld kijken. Maar in hoeverre zijn zij een betrouwbare gids? Deze masterclass haalt het televisieprogramma Medialogica naar de klas. Zo gaan studenten en scholieren als echte onderzoeksjournalisten aan de slag.

Ben je docent en wil je zelf met je klas aan de slag met medialogica? Bekijk dan eens het lesmateriaal met kijkvragen en verdiepende opdrachten. Voor vragen kun je contact opnemen met educatie@human.nl.

Over de Masterclass Medialogica

Op basis van terugkerende vragen en thema’s in het televisieprogramma Medialogica, ontwikkelden experts van Beeld & Geluid en HUMAN een educatieve en interactieve les voor het voortgezet onderwijs, mbo en hbo. Daarin is aandacht voor de wisselwerking tussen publieke opinie, politiek en media en hoe ze onze kijk op de werkelijkheid soms dramatisch beïnvloeden.

In de masterclass gaan leerlingen in groepjes als onderzoeksjournalisten aan de slag met het analyseren van een grote gebeurtenis in het nieuws. Ook gaan we in gesprek over onze eigen rol en de kracht van de publieke opinie. Zo leren leerlingen hoe de werkelijkheid verdrongen kan worden door beelden, met een nieuwe werkelijkheid tot gevolg.

Verschillende thema's van de masterclass

Media en ethiek

In de Masterclass Medialogica: Media en ethiek gaan we in gesprek over privacy en de ethische grenzen van media, publiek en instanties. Dit doen we aan de hand van een vermissingszaak die veel media-aandacht kreeg. Wat betekent het voor de privacy van slachtoffers en nabestaanden als Nederland in de ban raakt van een vermissing?

Mediahypes

In de Masterclass Medialogica: Mediahypes ontdekken scholieren en studenten hoe een aangespoelde bultrug kon uitgroeien tot een mediahype. Hoe ontstaat een mediahype en welke gevolgen kan het hebben?

Journalistiek en democratie (16+)

Wie is journalist in Nederland? Aan welke regels moet onze journalistiek zich houden? En moeten journalistieke media aan alle geluiden een podium bieden? In de nieuwe Masterclass Medialogica: Journalistiek en democratie van omroep HUMAN en Beeld & Geluid duiken studenten aan de hand van verschillende Medialogica-fragmenten en actuele voorbeelden in de verschillende rollen van de journalistiek. Daarnaast onderzoeken we hoe we zelf aan onze informatie komen. Onze hoofden zijn blenders vol feiten, verdraaide informatie en meningen. Wat zit er in de informatiesmoothie van de student?

Beeldvorming en (oorlogs)conflicten

Vertrekpunt van deze masterclass is de berichtgeving over en tijdens de dekolonisatieoorlog in het voormalig Nederlands-Indië (1945-1949). Tijdens de masterclass brengen we heden en verleden samen en analyseren leerlingen een historische gebeurtenis vanuit mediaperspectief. Daarbij staan we in het bijzonder stil bij de beeldvorming die ontstaat tijdens een conflict, de kracht van propaganda en de meerwaarde van meerdere perspectieven op gebeurtenissen. Deze masterclass is ontwikkeld in samenwerking met Het Indisch Herinneringscentrum.

Praktische informatie masterclass

  • Geschikt voor: VO leerlingen, MBO-studenten én HBO-studenten (De masterclass wordt op maat aan de leeftijd en niveau van de klas aangeboden.)
  • Prijs: €295 per groep
    - Op locatie: bijkomende reiskosten
  • Locatie: deze workshop is beschikbaar in Beeld & Geluid Hilversum, Beeld & Geluid Den Haag of op een locatie naar keuze, zoals de eigen school
  • Duur: 1,5 uur
  • Groepsgrootte: maximaal 30 leerlingen.
    In overleg is een andere groepsgrootte mogelijk.

De Masterclass is te combineren met een rondleiding door het archief van Beeld & Geluid Hilversum of een museumbezoek van Beeld & Geluid Hilversum of Den Haag.

Aanmelden Masterclass

Televisieprogramma Medialogica

Het programma Medialogica onderzoekt het verschil tussen beeld en werkelijkheid. Media dienen als gids om greep te krijgen op de werkelijkheid. Maar in hoeverre zijn ze een betrouwbare gids? Hoe komt de publieke opinie tot stand? En welke invloed heeft deze op het handelen van bestuurders, journalisten en burgers?

Zelf aan de slag? Kijk op onze educatiepagina voor video's en lesmateriaal