De Publieke Tribune
Kunst van het Campagnevoeren
Met het eerste tv-lijsttrekkersdebat van afgelopen zondag inmiddels alweer achter de rug komen de verkiezingen van 22 november voelbaar steeds dichterbij. Tegelijkertijd lijkt het alsof de koers van de verkiezingscampagne zich door onze snel veranderende wereld nog maar lastig laat voorspellen. Hoe gaan campagneleiders daar mee om? Welke draaiboeken liggen er klaar? En hoe bereiden lijsttrekkers zich voor in die laatste drie weken?
In deze uitzending van De Publieke Tribune spreekt Coen Verbraak met oud-campagneleiders, spindoctors en strategen over de kunst van het campagnevoeren. Welke campagnefouten hebben zij zelf in het verleden wel eens gemaakt? Hoe is campagnevoeren de laatste jaren komen te veranderen? En hoe bepalend is een goede campagne eigenlijk voor de uiteindelijke verkiezingswinst?
Te gast:
-Henri Kruithof, was lange tijd hoofd voorlichting van de Tweede Kamerfractie van de VVD onder Mark Rutte, en jarenlang de spindoctor van de VVD;
-Kees Verhoeven, voormalig Tweede Kamerlid én oud-campagneleider voor D66 onder oud-partijleider Alexander Pechtold, tijdens veel verschillende verkiezingscampagnes en referenda;
-Jonathan van der Geer, was jarenlang woordvoerder voor de ChristenUnie en was onder meer woordvoerder van minister Carola Schouten en lid van verschillende campagneteams;
-en Annemarie Litjens, nog altijd campagnestrateeg bij campagnebureau Meute en werkte in het verleden mee aan onder meer campagnes voor de VVD.
---
Presentatie: Coen Verbraak
Redactie: Sjoerd Alders
Eindredactie: Bram Vollaers
ℹ️ Meer info over deze aflevering vind je hier
✉️ Reageren op deze aflevering? Mail de redactie op depublieketribune@human.nl