Het is een hete middag, de zon schijnt, de lucht is blauw, leerlingen lopen in shirts met korte mouwen. In het theaterlokaal van praktijkonderwijsschool Limes in Katwijk maakt lerares Roos zich klaar voor een spraakmakende les. Na een paar tikken op haar toetsenbord komt de beamer langzaam tot leven. Het beeld dat achter dramadocent Roos verschijnt is van De Vloer op Jr. Kort. Daarna klinkt het geluid van de schoolbel, de pauze is voorbij.
De leerlingen komen het lokaal binnen en lopen doelbewust naar de achterste rijen. “Komen jullie op de voorste rijen zitten,” vraagt Roos. Met enige twijfel staan ze op en komen ze dichterbij, hun gezichtsuitdrukkingen neutraal als ze naar het scherm turen. Onderling worden op zachte toon gesprekken gevoerd.
Na vijf minuten is het toch echt tijd om de les te beginnen. Maar éérst nog even vragen naar de plannen van haar leerlingen voor de meivakantie. Het zet de toon voor de rest van de les: informeel, open en persoonlijk.