Wanneer is sprake van politici die opmerkingen maken alleen om de aandacht van de media te trekken? Hoe filter je de betrouwbare informatie uit de tijdlijn van je sociale media? Wanneer bestempel je een gebeurtenis als mediahype? Belangrijke vragen die zonder kritische mediawijsheid niet makkelijk te beantwoorden zijn.
Uit onderzoek van Kantar blijkt dat driekwart van de jongeren niet kan herkennen wanneer een Instagram-bericht gesponsord is, of een foto gemanipuleerd. Monitor Jeugd en Media van Kennisnet rapporteerde in 2017 dat uit een praktische toets blijkt dat veel leerlingen moeite hebben met zoeken op internet en informatie op waarde schatten. Hieruit blijkt dat betrouwbare informatiebronnen vinden in de eindeloze stroom van content voor jongeren niet altijd even makkelijk is.
Maar hoe zorgen we dat jongeren mediawijzer worden? Uit meerdere onderzoeken blijkt dat educatie kan bijdragen aan het verbeteren van mediawijsheid van jongeren en dat het kan bijdragen aan het kritisch denken van jongeren. Zo kunnen jongeren hun weg vinden op platforms waar zij, maar ook bedrijven en politieke partijen zich begeven.