Hoe kan het dat dochters hun leven opofferen om maar te kunnen zorgen voor hun oude moeder? Dat is de grote vraag in de documentaire Moeder aan de Lijn, die maandag op het Nederlands Film Festival in premiere gaat.
Regisseur Nelleke Koop (1977) liep een jaar lang mee met Elien, Carin en Hanna. Drie dochters met een moeder die veranderen van een moeder, in een opstandige puber, in een peuter. Stuk voor stuk parkeren Elien, Carin en Hanna hun eigen leven om met hun moeders te eten, slapen, puzzelen, dansen, ze te verzorgen of gewoon er te zijn. Ten koste van hun werk, partner en gezin. Hoe kan dat?
‘De band tussen een moeder en een dochter is iets onverbrekelijks’, zegt regisseur Koop. ‘Je ziet dat het pijnlijk is voor de dochters, en soms krijgen ze er niets voor terug. Maar dan doen ze het toch maar. Ze zeggen: het is toch mijn moeder. Zelfs Elien, die helemaal geen goede band met haar moeder had.'