Media dienen als gids om greep te krijgen op onze werkelijkheid. Maar in hoeverre zijn ze een betrouwbare gids? Hoe komt de publieke opinie tot stand? En welke invloed hebben media en publieke opinie op het handelen van bestuurders, journalisten en burgers? Argos Medialogica onderzoekt het.
Staatsgeheimen, lentekriebels en Russische propaganda: de afgelopen maanden onderzocht Argos Medialogica de beeldvorming bij actuele onderwerpen die de publieke opinie bepaalden. Welke rol speelden de media? En welke invloed hadden zij op het handelen van bestuurders, journalisten en burgers? Naast drie uitzendingen op NPO 2, ontleedt Argos Medialogica dit seizoen met een driedelige webserie de wereld van de masculiene man.
Zwarte Lak en Witte Jassen
Vrijdag 8 december om 22:20 uur op NPO 2
Inlichtingendiensten AIVD en MIVD krijgen meer mogelijkheden om het internetverkeer af te tappen. Waar de ‘Sleepwet’ vijf jaar geleden tot maatschappelijke discussie leidde, passeerde een nieuwe inlichtingenwet onlangs geruisloos de Tweede Kamer. Welke rol speelde daarbij de communicatiestrategie van de geheime diensten? In Medialogica een verhaal over staatsgeheimen, ingestoken interviews en witte jassen.
Kriebels in de Onderbuik
Vrijdag 15 december om 22:20 uur op NPO 2
Seksuele vorming op basisscholen is schadelijk voor kinderen. Dat beeld ontstaat dit jaar over landelijke themaweek ‘De Week van de Lentekriebels.’ In kranten, online, en op televisie wordt de ophef uitgebreid besproken. Medialogica reconstrueert de mediastorm rondom de seksuele en relationele opvoeding van kinderen en onderzoekt hoe de emoties dit jaar zo hoog op konden lopen.
In de ban van Rusland - Propaganda en Desinformatie in Afrika
Vrijdag 22 december om 22:20 uur op NPO 2
Terwijl de wereld een andere kant op kijkt, neemt de invloed van Rusland op het Afrikaanse continent in rap tempo toe. Op sociale media wemelt het van de influencers die een antiwesterse boodschap verspreiden en Rusland zien als hun ideale bondgenoot. Het continent wordt zo steeds meer een speelveld voor propaganda en desinformatie. Hoe kon dit gebeuren en wat betekent het voor ons?
Medialogica ontleedt: het Beeld van de Masculiene Man
Serie van drie afleveringen, te zien vanaf eind december op NPO Start
Het gaat slecht met de man. Dat is de boodschap die influencers, zoals Andrew Tate, razend populair maken. Want mannen zouden te zwak zijn en moeten terugkeren naar hun kracht. Dit soort online uitingen leidt wereldwijd tot een grote schare volgers. Maar welke rol speelt de beeldvorming? En waarom moeten we ons zorgen maken over de grote groep jonge jongens en mannen die zich tot deze ideeën aangetrokken voelt? In een driedelige online serie voor NPO Start ontleedt Medialogica de manosfeer en onderzoekt waarom we meer over de problemen van jongens en mannen moeten praten.