Journalisten, fotografen, verslaggevers en andere mediamakers staan op 10 juli in Den Haag klaar voor een debat over het gevallen kabinet. Tegen verwachting van velen in, doet Rutte een opvallende aankondiging vooraf: hij stopt. In de uren daarop ziet Nederland eindeloos pushmeldingen, liveblogs, nieuwsberichten en achtergrondartikelen met daarbij een foto van Rutte.
Op de voorpagina van de Volkskrant staat op dinsdag 11 juli een foto van Rutte op de rug gefotografeerd met daarbij de krantenkop ‘Het tijdperk van Rutte is voorbij’. ‘Een man die we in een oogwenk ook aan zijn rug herkennen in een trappenhuis, maar ook iemand die de hoek omgaat, en uit beeld zal verdwijnen. Een moment dat banaal en historisch tegelijk is,’ schrijft de Volkskrant.
De Telegraaf kiest voor een dankbare Rutte met zijn hand op zijn hart op de voorpagina. NRC plaatst een foto waarop hij lachend in de auto zit. NU.nl beeldt Rutte af als een leider diep in gedachten verzonken. Ieder medium kiest zijn eigen beeld, maar hoe en waarom? En in hoeverre bepalen de media met hun keuzes ons beeld van de geschiedenis?