Het nieuws heeft al binnen enkele uren enorme impact. Media over de hele wereld berichten over de tot dan toe onbekende notaris. Leden van het coldcaseteam schuiven die avond aan bij de Nederlandse talkshows, ook om het boek Het verraad van Anne Frank te promoten. Dit boek, waarin het onderzoek beschreven wordt, komt een dag later uit. Maar er komt ook meteen kritiek. Prominente historici reageren fel op het onderzoek. Zo noemt universitair docent op de Universiteit Leiden Bart van der Boom het zelfs ‘lasterlijke onzin’.
Omdat het onderzoek van het coldcaseteam zoveel vragen oproept, zetten hoogleraar Joodse studies Bart Wallet en vier mede-historici een tegenonderzoek op om de methoden en bevindingen van het coldcaseteam kritisch tegen het licht te houden. Het resultaat hiervan wordt op 22 maart gepresenteerd in Amsterdam. De conclusie: het aanwijzen van Van den Berg als verrader ‘snijdt geen hout’. Het tegenrapport noemt het onderzoek van het coldcaseteam amateuristisch en gedreven door tunnelvisie. Naar aanleiding hiervan ziet de Nederlandse uitgever van Het verraad van Anne Frank, Ambo Anthos, zich genoodzaakt het boek uit de handel te halen.
Hoe kon een onderzoek dat rammelt zo snel en zo veel nieuws maken? En wat zijn de effecten hiervan geweest? Dat onderzoekt Erwin Otten in de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van Argos Medialogica.