Voor de leerlingen van DE AMSTERDAMSE MAVO - de eerste humanistische school in Nederland - is betrokken zijn bij de wereld om je heen minstens zo belangrijk als Franse woordjes leren. En je mag er zijn wie je bent. Journalist Adinda Akkermans liep een dag mee en zag een bijna ideale school.
'Ieeh, ik krijg een douche!’ Rosa (14) wijst lachend naar de spetters uit de mond van Melody (14) tegenover haar. Het meisje met de lange vlecht schiet zelf ook in de lach. Het is maandagochtend na de meivakantie en het enthousiasme spat er letterlijk vanaf tijdens de discussie in de eerste les van vandaag: Maatschappij & Participatie.
Het thema: de Nederlandse grondrechten.
India (14) schrijft aandachtig alle rechten op het bord die haar klasgenoten in twee minuten moeten opsommen: ‘Het recht op onderdak!,’ roept een jongen. ‘Vrijheid van meningsuiting!’, vult een ander aan.
Het klaslokaal is hoog en licht. Geert Wilders, Jesse Klaver en Mark Rutte kijken vanaf de verkiezingsposters aan de muur de klas in.
Ook hangen er door de leerlingen gemaakte protestposters met teksten als WIJ WILLEN GEEN ARMODE! Directeur Martine van Hoogen drukt vanuit de gang haar neus tegen het raam en maakt drukke bewegingen naar een jongen die vooraan zit. Als hij het niet begrijpt, maakt ze van haar duimen en wijsvingers twee rondjes voor haar ogen. De klas schiet in de lach. De jongen grijpt naar zijn tas. ‘O ja, mijn bril.’