De onzichtbare vijand heeft geen media-afdeling. Totaal overbodig. Corona gaat letterlijk en figuurlijk viraal. Journalisten dromen ervan over andere zaken te berichten, maar er is geen ontkomen aan. Het virus hoeft zich niet te verkopen, het ís er gewoon; corona is inhoud en marketing tegelijk. 24 uur per dag trekken alle medialegers naar hetzelfde front. Er is alleen geen fysiek front. Het front is virtueel, de loopgraven zijn keukentafels - met laptop en telefoon in aanslag. Een thuisfront. Letterlijk.
Het is druk. Bestaande programmering moet worden omgegooid, nieuwe met spoed opgepakt. Human is ooit opgericht voor het kritisch onderzoek en de humanistische duiding, en de behoefte daaraan van onze achterban is juist nu – zo blijkt uit cijfers – schreeuwend.
Achter laptops en zaktelefoons draaien mijn collega’s overuren, soms met de kinderen op schoot. Intussen moeten we nog steeds rekening houden met een totale vergrendeling van de samenleving. We moeten lijsten doorgeven van in deze crisistijd onmisbare medewerkers. Vanochtend komt er nog de opdracht bij om ieder risico op uitstel of afstel van uitzendingen in kaart te brengen. De mediawerkelijkheid volgt de werkelijkheid van het virus. Geen ontkomen aan.
Stóp. Pauzetoets. Koffie.